به گزارش اکوایران بنا به گزارش منتشر شده پژوهشکده پولی و بانکی از وضعیت تولید صنعتی کشور؛ رشد تولید در فروردین ماه امسال 5.8 درصد برآورد شده است. این در حالیست که رشد تولید صعنتی در اسفند سال گذشته 9.4 درصد بوده، بررسی ها نشان می دهد افت نرخ رشد تولیدی که در ابتدای سال جاری تجربه شده، از نیمه دوم سال 1400 تا کنون بی سابقه بوده است. این امر را شاید بتوان به عنوان آغاز روند نزولی در رشد تولید صنعتی قلمداد کرد.

آمار های مربوط به رشد اقتصادی با تاخیر چند ماهه منتشر می شود، به عنوان مثال اکنون داده های مربوط به تولید ناخالص داخلی تا پاییز 1401 در دست است. از همین رو نمی توان با سرعت بالا از وضعیت تولید در کشور مطلع شد، از همین رو شاخص تولید صنعتی می تواند کمک شایانی به فعالین و کارشناسان اقتصادی برای داشتن یک تصویر کلی از وضعیت تولید صنعتی ایران ارائه دهد.

بررسی ها نشان می دهد از نیمه دوم سال 1400 رشد تولید صنعتی در کشور منفی شد و این روند تا بهار سال گذشته نیز ادامه یافت. اما از تابستان 1401 رشد تولید صعنتی روندی صعودی را در پیش گرفت و مثبت شد. با وجود اینکه این شاخص در سال گذشته نوساناتی را تجربه کرد، به طور کلی روندی صعودی را به ثبت رسانده است. این روند تا جایی ادامه یافت که رشد تولید در اسفند گذشته به قله خود در چند سال گذشته رسید. پیش بینی می شود با توجه به رشد های مناسبی که این شاخص در سال گذشته تجربه کرده در سال جاری نتواند به همان روند ادامه دهد، کاهش چشمگیر نرخ رشد در فروردین ماه نیز گویای همین موضوع است.

مشاهده آمار ها نشان می دهد شاخص تولیدات صنعتی شرکت‌های بورسی در اسفند پارسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸٫۱ درصد رشد کرد که تقریبا رشدی مشابه دی و بهمن داشته است. در این میان رشد تولیدات خودروسازی مهم‌ترین عامل افزایش شاخص تولید صنعتی در اسفند سال گذشته بوده و در مقابل، صنایع غذایی در این بررسی رشد منفی را تجربه کرده است.

Untitled