به گزارش اکوایران، معامله‌گران اوراق قرضه در حال از دست دادن این باورند که فدرال رزرو بالاخره سیاست‌های انقباضی را پایان خواهد داد و در ادامه سال، نرخ بهره را کاهش بدهد.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، رویکرد (سنتیمنت) بازار که هفته گذشته احتمال افزایش یک‌چهارم درصدی نرخ بهره در ماه آینده را تا ۴۰ درصد افزایش داد، در هفته آینده و در مواجهه با داده‌هایی که اندازه اقتصاد کشور را نشان می‌دهد، به آزمون گذاشته خواهد شد.

یک ریسک دیگر، مذاکرات واشنگتن بر سر افزایش سقف بدهی برای جلوگیری از نکول بالقوه فاجعه‌بار در ماه آینده است که به طور قطع بر مسیر آتی فدرال رزرو تأخیر خواهد داشت.

در روزهای اخیر، بازار اوراق قرضه توسط این دو قطب - یعنی اقتصاد انعطاف‌پذیر و بن‌بست سیاسی در واشنگتن - کشیده شده است. تا روز جمعه و زمانی که مذاکرات سقف بدهی به بن‌بست رسید، معامله‌گران کاملاً بر روی ریسک فزاینده نرخ بالاتر متمرکز بودند، زیرا مقامات بانک مرکزی هشدار داده‌اند که مقابله با تورم به پایان نرسیده و داده‌ها نشان می‌دهند که اقتصاد با سرعت بیشتر از انتظار در حال رشد است.

«جک مک‌اینتایر» - مدیر پورتفولیوی مؤسسه مدیریت سرمایه‌گذاری جهانی برندی‌واین - گفت: «بازارها در تلاشند تا فراتر از سقف بدهی، اقتصاد، تورم و چگونگی تأثیر آن بر فدرال رزرو چشم بدوزند. آیا در افزایش نرخ بهره یک وقفه‌ای افتاده و سپس ادامه پیدا می‌کند یا بالاخره آن را کاهش می‌دهند؟ نظر من این است که باید منتظر ماند؛ اما مرز باریکی بین صبور بودن و اشتباه کردن وجود دارد.»

در حالی که فدرال رزرو تأثیر تهاجمی‌ترین افزایش نرخ بهره در دهه‌های اخیر را ارزیابی می‌کند، دوره عدم‌اطمینان و نوسان غیرعادی بالا در بازار اوراق قرضه کش‌دار می‌شود.

در ماه مارس، بازار به دلیل گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ورشکستگی بانک‌ها منجر به کاهش نرخ بهره تا پایان سال خواهد شد، شتاب گرفت؛ اما با فروکش‌کردن آشفتگی بخش بانکی، این انتظارات تغییر کرد. روز جمعه، معامله‌گران ارزش معاملات آتی تا دسامبر را تقریباً نیم درصد کاهش دادند و به احتمال ۲۵ درصد، در ژوئن افزایش بدهند. دو هفته قبل، معاملات بدون در نظر داشتن چنین خطری برای ماه آتی قیمت‌گذاری شده بودند.

«دانیل مولهالند» - رئیس فروش و معاملات نرخ در «Crews & Associates» - می‌گوید: «در حال حاضر، بازار طبق نوعی سناریوی فرود نرم قیمت‌گذاری می‌کند. بنابراین فکر نمی‌کنم کاهش نرخ بهره فدرال رزرو که بر اساس آن قیمت‌گذاری شده بود، موجه باشد.»

اگر دولت جو بایدن و جمهوری‌خواهان کنگره برای افزایش سقف بدهی به توافق برسند و خطر نکول بدهی بی‌سابقه‌ای که بازارهای جهانی را تهدید می‌کند از بین برود، بحث قدرت اقتصاد در کانون توجهات قرار خواهد گرفت. اگرچه این هفته «کوین مک‌کارتی» - رئیس مجلس نمایندگان آمریکا - نشان داد که هر دو طرف در حال پیشرفت هستند، اما روز جمعه پس از اینکه جمهوری‌خواهان بلافاصله پس از شروع مذاکره، با خروج از جلسه آن را به حالت تعلیق درآوردند، خوش‌بینی‌ها محو شد.

بازدهی خزانه‌داری به سطحی رسیده که از اواسط ماه مارس بی‌سابقه است. پس از اینکه مذاکرات واشنگتن متوقف شد، نرخ بهره دوساله به ۴.۳۵ درصد افزایش یافت. این رقم در اواخر مارس ۳.۵۵ درصد بود. سود ۱۰ ساله این هفته به ۳.۷۲ درصد رسید که بالاترین میزان در بیش از دو ماه گذشته است.

در حال حاضر خطری که برای گاوها وجود دارد این است که اگر به‌زودی داده‌ها نشان ندهند که اقتصاد به اندازه کافی کند شده است تا تورم را پایین بیاورد، بازار با فروش بزرگ و خروج سرمایه دیگری مواجه خواهد شد.

علاوه بر این، با توجه به اینکه نرخ کل اوراق بهادار خزانه‌داری هنوز بسیار پایین‌تر از محدوده سیاست فعلی فدرال رزرو (۵ تا ۵.۲۵) درصد است، حتی ممکن است توقف افزایش نرخ در ماه آینده فشار بر بازار را کاهش ندهد.

هنوز بین مقامات فدرال رزرو در مورد حرکت بعدی آنها بحث وجود دارد. برخی از آنها بیشتر به توقف افزایش نرخ بهره تمایل دارند و برخی دیگر نیز نشان داده‌اند که برای اطمینان از حرکت تورم به سمت هدف ۲ درصدی خود، انقباض بیشتری لازم است.

روز جمعه «جروم پاول» - رئیس فدرال رزرو - نشان داد که تمایل دارد در ماه آینده نرخ بهره را ثابت نگه دارد و گفت که با توجه به عدم اطمینان در مورد مسیر اقتصاد، بانک مرکزی می‌خواهد تأثیر اقداماتی که کرده را ببیند.

«درک براون» - رئیس درآمد ثابت در «Beutel Goodman» - گفت: «در حالی که افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن امکان‌پذیر است، به احتمال زیاد، فدرال رزرو در نشست آتی خود با یک یا دو رأی مخالف، از افزایش آن صرف‌نظر کند. این به فدرال رزرو زمان بیشتری برای ارزیابی سیاست‌هایش می‌دهد و در عین حال، گزینه افزایش‌های آتی در صورت لزوم را حفظ می‌کند.»