به گزارش اکوایران، روند رشد اقتصادی ایران در دو سال گذشته مثبت بوده است. شاخص تولید در کشور به نوعی یکی از مهم ترین متغیرهای اقتصادی محسوب شده که در بسیاری از تحلیل ها روند رو به رشد آن می تواند توضیح دهنده رفاه در کشور باشد. 

در همین رابطه مرکز ‌آمار ایران وضعیت تولید در کشور در سال گذشته به قیمت‌های ثابت سال پایه 1390 را منتشر کرده و طی آن به تغییر تولید در بخش های مختلف پرداخته است.

رشد مثبت تولید در بخش صنعت

در سه بخش مهم مشاهده می شود که وضعیت تولید در ایران روند متفاوتی را سپری کرده است. در سال گذشته حجم اقتصاد ایران با 4.8 درصد رشد مواجه شده و به 811 هزار و 932 میلیارد تومان رسیده است. 

روند سرعت رشد تولید به قیمت های بازار با احتساب روش محاسبه مرکز آمار به قیمت های ثابت سال 1390 نشان می دهد به نوعی وضعیت تولید در این دو سال ثبات داشته و هنوز تغییری را ثبت نکرده است.

سرعت ثابت تولید ازیک سو به معنای بهتر شدن وضعیت کیک اقتصادی کشور بوده و از سوی دیگر بیانگر عدم جهش در این شاخص است. در تفکیک بخش های اقتصادی تولید مشاهده می شود وضعیت صنعت در ایران مسیری صعودی را پیموده و در نهایت در سال گذشته سرعت ثابتی را با سال قبل خود رقم زده است.

این در حالی است که در بخش های «کشاورزی و خدمات» روند به صورت دیگری بوده است.

رشد اقتصادی

کاهش سرعت تولید در بخش «خدمات» ایران

بررسی اقتصادی سه بخش مهم در کشور نشان می دهد در سال گذشته رشد اقتصادی بخش صنعت برابر با 6.4 درصد بوده و تقریبا در کانال سال قبل خود قرار گرفته است. این در حالی است که سرعت تولید در بخش خدمات کمتر از سال 1400 به ثبت رسیده است.

درهمین رابطه براساس داده های مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بخش خدمات ایران در سال 1400 برابر با 5.2 درصد بوده و در سال بعد از آن معادل با 4.4 درصد شده است. به عبارت دیگر در این مدت حدودا 0.6 واحد درصد از رشد اقتصادی کشور در این بخش کم شده است.

کاهش تولید در بخش های «حمل و نقل، انبارداری» و «ارتباطات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری» مهم ترین بخش هایی بوده اند که در سمت خدمات افت در تولید را تجربه کرده اند. در ادامه آمارهای اقتصادی نشان می دهند وضعیت تولید در کشاورزی همچنان نزولی بوده و رشد‌ آن به کف یک دهه رسیده است.

افت تولید در «کشاروزی» ادامه دارد

بسط بررسی های آماری وضیت تولید ایران به بخش های مهم نشان می دهد در سال گذشته تولید ایران در بخش کشاورزی حدودا 4.4 درصد کمتراز سال قبل شده است. این بیشترین کاهش تولید کشاورزی از ابتدای سال 1390 تا کنون بوده و همچنان نیز ادامه داشته است. این رقم حدودا برابر با 48 هزار و 808 میلیارد تومان بوده و افت قابل ملاحظه ای را در این سال ها تجربه کرده است.

با این که گروه کشاورزی در محاسبات رشد مشتمل بر دو بخش ماهیگیری و کشاروزی است، بررسی های آماری نشان دهنده عمده گاهش تولید در سمت کشاورزی بوده است و نه ماهیگیری.

با توجه به آن که نرخ بیکاری نیز در این شاخص مسیری نزولی را  ثبت کرده و در سال‌های متوالی یک دهه کاهشی شده می توان گفت وضعیت تولید و رشد اقتصادی در این بخش همچنان خطرناک است.