به گزارش اکوایران، احتمال افزایش نرخ بهره و نگرانی از کاهاش تقاضا برای نفت سبب کاهش قیمت نفت در روز جمعه شد.

در دومین روز متوالی کاهش قیمت، نفت خام برنت با 29 سنت یا 0.4 درصد کاهش به 73.85 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 35 سنت یا 0.5 درصد کاهش به 69.16 دلار رسید.

روز پنجشنبه پس از اینکه بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را بیش از نیم درصد افزایش داد، برنت حدود 3 دلار در هر بشکه کاهش یافت. بانک های مرکزی نروژ و سوئیس نیز نرخ بهره را افزایش دادند.

افزایش بیشتر نرخ بهره در ایالات متحده نیز محتمل تر به نظر می رسد. مری دالی، رئیس بانک فدرال رزرو سانفرانسیسکو، گفت که دو افزایش دیگر نرخ بهره در سال جاری یک پیش بینی «بسیار معقول» است.

دنیس کیسلر، معاون ارشد تجارت در BOK Financial می گوید: «به نظر می رسد در حال حاضر در تجارت نفت خام «بازگشت ریسک» رو به رشدی وجود دارد که ناشی از افزایش نرخ بهره در اتحادیه اروپا و محرک های ناامیدکننده از چین است.

همچنین اتخاذ سیاست نرخ‌های بهره بالاتر از سوی بانک‌های مرکزی هزینه‌های استقراض را برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد که می‌تواند رشد اقتصادی را کاهش داده و تقاضای نفت را کاهش دهد.

سقوط لیر ترکیه پس از افزایش نرخ بهره

لیر ترکیه در روز جمعه تا 3.3 درصد تضعیف شد و به پایین‌ترین حد خود رسید. افزایش شدید نرخ بهره بانک مرکزی نتوانست بازارها را متقاعد کند که رئیس جمهور طیب اردوغان سیاست‌های غیرمتعارف دیرینه خود را کنار گذاشته است.

لیر در ساعت 1006 به وقت گرینویچ به پایین ترین سطح 25.74 در برابر دلار رسید که در سال جاری 27.3 درصد کاهش داشت.

بانک مرکزی روز پنجشنبه نرخ کلیدی خود را به میزان 650 واحد پایه افزایش داد و به 15 درصد رساند، که به گفته تحلیلگران بر تعهد بلندمدت برای مبارزه با تورم تاکید دارد.

بانک مرکزی پس از اولین نشست خود تحت ریاست حافظ گی ارکان، رئیس کل جدید، که اردوغان پس از پیروزی در انتخابات ماه گذشته منصوب کرد، گفت: «مبارزه با تورم تدریجی خواهد بود و از این هم فراتر خواهد رفت.»

مهمت شیمشک، وزیر دارایی جدید، که بسیار مورد توجه بازارهای مالی است، گفت: «مسیر به سمت ثبات قیمت‌ها تدریجی اما ثابت خواهد بود.»