به گزارش اکوایران، طلا در بازار جهانی تقریبا بدون ‌تغییر در سطح 1,915.24 دلار بر اونس است، در حالی که قراردادهای آتی طلا در معاملات امروز تا 1,924.10 دلار بر اونس هم ثبت شد.

مهمترین دلیل کم‌نوسانی این روزهای بازار طلا را می توان در این دانست که جاذبه طلا به عنوان یک دارایی امن در شرایط بهبود اشتیاق به ریسک کاهش می‌یابد. این امر پس از انتشار شاخص‌های اقتصادی مثبت از ایالات متحده که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری در بازار کالاهای سرمایه‌ای و بازار مسکن بود، رخ داد.

این شرایط بر فلز زرد فشار وارد می‌آورد، به خصوص پیش از سخنرانی پاول در انجمن بانک‌های مرکزی اروپا که پیش‌بینی می‌شود نکات بیشتری در مورد سیاست پولی ارائه شود. آقای پاول طی دو روز گذشته در جلسات مجلس آمریکا به شدت به نگرش سخت‌گیرانه خود پایبند بود و حداقل دو افزایش دیگر در نرخ بهره‌ها در این سال برای کنترل تورم بالا را مطرح کرد.

از طرف دیگر، در هفته جاری، انتظار می‌رود شاخص قیمت‌های مصرف شخصی برای ماه می نیز منتشر شود. این شاخص، که شاخص تورم مورد علاقه فدرال رزرو است، انتظار می‌رود پس از افزایش غیرمنتظره در ماه آوریل ثابت بماند.

می‌دانیم که نگرش سخت‌گیرانه پولی برای طلا نامساعد است، زیرا هزینه فرصت نگهداری این دارایی غیر مولد را افزایش می‌دهد. این موضوع تاکنون در سال 2023 به شدت بر طلا تاثیر داشته، در حالی که دلار عمدتاً نسبت به طلا عملکرد بهتری را ثبت کرده است.

در همین حال به نظر می‌رسد که رشد قیمت طلا برای خریداران کار آسانی نباشد؛ چراکه بازارها بیش از 75 درصد احتمال برای افزایش نرخ‌ها توسط بانک فدرال به میزان 25 واحد اساسی در ماه جولای و یک افزایش دیگر با همان میزان در ادامه سال در نظر گرفته‌اند. فلزات گران‌بها نیز در حال تجربه افت‌های شدید هستند، که شامل کاهش 0.7 درصدی پلاتین و نقره نیز می‌شود که نزدیک کمینه یک‌ماهه معامله می‌شود.

کاهش بازده شاخص‌های آتی سهام

طی معاملات روز چهارشنبه و قبل از سخنرانی آقای پاول، بازده شاخص‌های آتی در بازار سهام آمریکا کاهش یافته که عمدتا بدلیل نگرانی‌ها در خصوص تصمیمات بانک مرکزی با توجه به امیدواری نسبت به بهبود اقتصاد ایالات متحده است.

شاخص‌های فیوچرز در روز چهارشنبه در بازارهای سهام آمریکا در حاشیه احتیاط قرار دارند و انتظار می‌رود که به طور کلی نزولی باشند. این اتفاق با وجود داده‌های نشان‌دهنده قوت اقتصاد آمریکا رخ داده که منعکس‌کننده احتیاط به دلیل انتظار برای نظرات جروم پاول، رئیس بانک فدرال ایالات متحده است که می‌تواند سیگنال‌هایی در مورد مسیر نرخ‌های بهره در ادامه سال بدهد. علاوه بر این گزارش Wall Street Journal مبنی بر اینکه واشنگتن در نظر دارد محدودیت‌های جدیدی بر صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به چین اعمال کند نیز بر روحیه بازار تاثیر گذاشته است.

سیاستگذاران بانک‌های مرکزی و امیدواری اقتصادی

داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که اقتصاد آمریکا با وجود ترس از بحران اقتصادی، همچنان در وضعیت مستحکمی قرار دارد. همچنین این داده‌ها اشاره دارد که احتمالاً بانک فدرال می‌تواند به افزایش نرخ‌های بهره ادامه دهد.

با توجه به اینکه بانک‌های مرکزی در توضیحاتشان نسبت به نرخ‌های بهره سخت‌گیر هستند، سرمایه‌گذاران به یک پانل بحث در انجمن سالانه بانک مرکزی اروپا در سینترای پرتغال که شامل جروم پاول، کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا و کازوو اوئدا، رئیس بانک ژاپن است، توجه زیادی خواهند داشت. هر سرنخی از این نشست برای ادامه یا توقف سیاست‌های افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند محرک بازارها در جلسه معاملاتی آمریکای شمالی و آسیا باشد.

افزایش قیمت‌های نفت

بازار انرژی اما مسیر متفاوتی را در روز چهارشنبه در پیش داشته است. قیمت‌های نفت روز چهارشنبه با افزایش همراه شد. بعد از اینکه داده‌ها نشان داد که کاهش موجودی نفت در آمریکا بیش از انتظارات بوده بسیاری از سرمایه‌گذاران این گزارش را گواهی برای تقاضای محکم نفت در نظر گرفتند. در همین حال در بازارهای اروپایی، نفت خام برنت 58 سنت یا 0.8 درصد افزایش یافت و به 73.09 دلار برای هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام آمریکایی West Texas Intermediate (WTI) معادل 61 سنت یا 0.9 درصد رشد داشت و 68.28 دلار معامله شد.

علاوه بر این، تحلیل‌گران کماکان انتظار دارند که بازار در نیمه دوم سال به دلیل کاهش عرضه‌ها از طرف اوپک پلاس و کاهش داوطلبانه تولید توسط عربستان سعودی در ماه جولای، فشرده‌تر شود. علاوه بر این داده‌های اقتصادی خوب ایالات متحده با وجود داده‌های کمتر از پیش‌بینی چین توانسته خریداران را به تقویت تقاضا امیدوار نگه دارد.

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید.