به گزارش اکوایران، یک اقتصاددان چینی هشدار می‌دهد که جوانان در این کشور به نقطه فشار جامعه تبدیل شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از این است که ضعف در کنترل کووید، ایمان به حاکمیت قانون در میان جوانان چین را کاهش داده است.

طبق آنچه در گزارشی کوتاه از بلومبرگ اقتصادی آمده، یک اقتصاددان برجسته که به دولت رئیس‌جمهور «شی جین پینگ» مشاوره می‌دهد، هشدار داد که نرخ رو به رشد بیکاری جوانان در چین اگر به درستی مدیریت نشود، می‌تواند باعث بروز مشکلات و بحران‌های سیاسی شود.

«لیو یوانچون» که مشاوره‌هایی را در مورد اقتصاد به دولت پکن ارائه کرده است، از جمله با ایراد سخنرانی در دفتر سیاسی ارشد تصمیم‌گیری در سال جاری، گفت: «مسأله بیکاری جوانان احتمالا در دهه آینده ادامه خواهد داشت و در کوتاه‌مدت بدتر خواهد شد.»

او در گزارش مشترکی که هفته گذشته توسط یک اندیشکده دانشگاه رنمین چین به نام انجمن اقتصاد کلان چین منتشر شد، افزود: «این مسأله اگر به درستی مورد بررسی قرار نگیرد، جرقه مشکلات اجتماعی دیگری فراتر از عرصه اقتصادی خواهد بود و حتی به محرکی برای مشکلات سیاسی تبدیل خواهد شد.»

اسکرین‌شات‌های این سند 110 صفحه‌ای در آخر هفته در Weibo چین (شبکه‌ای مانند توییتر) به اشتراک گذاشته شد و کاربران هشدارهای نویسندگان در مورد خطرات سیاسی را برجسته کردند.

سال گذشته، شی جین پینگ با بزرگترین چالش برای قدرت حزب کمونیست در طول یک دهه تصدی خود مواجه شد؛ زمانی که اعتراضات سراسری - به رهبری دانشجویان - بر سر قوانین سختگیرانه کووید-صفر بالا گرفت و برخی از آنها خواستار کناره‌گیری رهبر چین شدند.

نرخ بیکاری چین در میان افراد 16 تا 24 ساله به رکورد 20.8 درصد در ماه رسیده است. کندی اقتصاد کشور همراه با سیل فارغ‌التحصیلان جدید در بازار، چالش‌هایی را برای سیاست‌گذاران فراهم می‌آورد.

به گفته نویسندگان این گزارش که شامل «لیو شیائوگوانگ» از دانشگاه رنمین و «یان یان» از شرکت رتبه‌بندی بین‌المللی اعتباری چنگ‌شین چین نیز می‌شود، نرخ بیکاری جوانان چین ناشی از راکد بودن بخش خصوصی است که از محدودیت‌های کووید آسیب دیده است.

نویسندگان نوشتند: «تصویب سیاست‌های یارانه‌ها به تنهایی نمی‌تواند اساساً مسأله سرمایه‌گذاری خصوصی ناکافی را حل کند. کلید حل این مشکل در بهبود حاکمیت قانون و بهبود حمایت از حقوق مالکیت خصوصی نهفته است تا از دست دادن اعتماد مردم به حاکمیت قانون از زمان همه‌گیری جبران شود.»

چین برخی از سخت‌ترین کنترل‌های ضد اپیدمی جهان را اعمال کرد. در شانگهای، مقامات 25 میلیون نفر از ساکنان را برای نزدیک به دو ماه در قرنطینه قرار دادند و موانع فلزی را در خارج از مجتمع‌های مسکونی در تلاش برای ریشه‌کن کردن ویروس ایجاد کردند. مجریان کنترل همه‌گیری حتی برای ضدعفونی کردن لباس‌ها و اثاثیه مردم به خانه‌های مردم رفتند و با این کار قانون و علم را به چالش کشیدند.

لیو و همکارانش راه روشنی را برای خنثی کردن فشار در میان جوانان بیکار شناسایی کردند: «به بهبود اقتصادی قوی‌تر و بهبود بازار کار نیاز است».