به گزارش اکوایران، تورم آمریکا در ماه ژوئن به کاهش خود ادامه داد، اما معیار کلیدی فشارهای اساسی قیمت همچنان با سرعتی نامطلوب در جریان است که باعث می‌شود فدرال رزرو به سمت از سرگیری افزایش نرخ بهره در این ماه متمایل شود.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، گزارش دولت در روز چهارشنبه نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به سال گذشته 3.1 درصد افزایش یافته است که کمترین پیشرفت از مارس 2021 محسوب می‌شود و عمدتاً به دلیل کاهش قیمت‌های بنزین است. چنین نتیجه‌ای باعث می‌شود که تنها طی دو ماه، شاخص CPI سرفصل تقریباً 2 درصد کاهش یابد.

با این حال، احتمالا به این دلیل که هزینه‌های انرژی و مواد غذایی بی‌ثبات حذف شده‌اند، شاخص CPI اصلی نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است. اگرچه این کمترین افزایش سالانه از اواخر سال 2021 خواهد بود، اما بر اساس معیار تورم متفاوت، همچنان بیش از دو برابر هدف فدرال رزرو است.

بازخوانی تورم ژوئن به دنبال تعدادی از گزارش‌های اخیر است که با وجود افزایش 5 درصدی نرخ بهره در سال گذشته، بر اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کند. گزارش مشاغل روز جمعه حاکی از افزایش سالم، هرچند کمتر از حد انتظار، در حقوق و دستمزدها و همچنین رشد مستحکم‌تر دستمزدها بود.

سرمایه‌گذاران گزارش‌های اخیر را برای سرنخ‌هایی در مورد تمایل خود برای از سرگیری افزایش نرخ‌ها تجزیه و تحلیل خواهند کرد. گزارش جدید فدرال رزرو روز چهارشنبه نیز منتشر خواهد شد.

کاهش سرعت استخدام در ایالات متحده

کارفرمایان ایالات متحده سرعت استخدام را کاهش دادند، در حالی که دستمزد کارگران به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافته بود که نشان‌دهنده یک بازار کار سالم و در عین حال تعدیل‌کننده است که فدرال رزرو را در مسیر افزایش هزینه‌های وام در این ماه نگه می‌دارد.

افزایش شغل در ایالات متحده تعدیل شد و رشد دستمزدها در ژوئن ثابت ماند. افزایش حقوق و دستمزدها کمترین میزان از پایان سال 2020 بوده است و برای اولین بار طی 15 ماه گذشته، رشد اشتغال کمتر از برآوردها بوده است.

در اروپا، کاهش تولید صنعتی آلمان حاکی از ضعف پایدار تولید در بزرگترین اقتصاد اروپا است. انتظارات تورمی در بریتانیا همچنان بالا بود و فعالیت خدمات در چین با سرعت کمتری رشد کرد.

چهار گزارش تولیدی که در اوایل این هفته منتشر شد، نشان داد که فعالیت کارخانه‌ها با بیشترین سرعت از سه سال گذشته، کاهش یافته است.

در آلمان، تولید صنعتی به طور غیرمنتظره‌ای در ماه می کاهش یافت و بر بزرگترین اقتصاد اروپا رکود تحمیل کرد. برخلاف گزارش جداگانه‌ای در این هفته که نشان‌دهنده بازگشت مجدد سفارش‌های کارخانه‌ها بود، داده‌های خروجی نشانه‌هایی از تداوم وخامت را نشان می‌دهد که با اخبار ناگوار اخیر از کسب‌وکارهای آلمانی به صدا درآمده است.

یک نظرسنجی نشان داد در حالی که معامله‌گران بر روی نرخ‌های بهره بالاتر شرط‌بندی کرده‌اند، شرکت‌های بریتانیایی انتظار دارند تورم تقریباً دو برابر هدف بانک انگلستان در سه سال آینده باشد.