به گزارش اکوایران، داده های مربوط به نرخ تورم مرداد 1402 در حالی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که مرکز آمار هنوز به صورت رسمی این آمار را منتشر نکرده است. این نهاد می‌بایست گزارش نرخ تورم مرداد سال جاری را در روز اول شهریور در وبسایت این مرکز اعلام می‌کرد اما اکنون پس از گذشت سه روز نه تنها به طور رسمی گزارشی منتشر نشده، بلکه خبرهایی از تورم دومین ماه تابستانی امسال در رسانه‌ها به نقل از مرکز آمار در حال انتشار است. این آمار به صورت اختصاصی از سوی تسنیم اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه در مرداد امسال افزایش یافته و نرخ تورم سالانه روند کاهشی در پیش گرفته است. برای مثال، تورم ماهانه کالاها و خدمات در مرداد امسال، 2.4 درصد شناسایی شده،  و 0.4 واحد درصد بیشتر از ماه قبل به ثبت رسیده است. تورم ثبت شده در ماه تیر برابر با 2 درصد بود.

تورم

مسیر متناقض تورم نقطه‌ای و سالانه در مرداد امسال

تصاویر منتشرشده از گزارش منسوب به مرکز آمار از سوی تسنیم نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد ماه نیز هم سو با رفتار ماهانه خود حرکت کرده و مسیری افزایشی را پیموده است. این شاخص اشاره به رشد قیمت ها در هر مقطع نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته دارد. طبق داده های مرکز آمار، این نرخ معادل با 39.8 درصد ثبت شده و نسبت به رقم ثبت شده در تیر ماه 0.4 واحد درصد بالاتر آمده است.

در مقابل، نرخ تورم سالانه مرداد از روندی کاهشی پیروی کرده است. به طوری که این نرخ از 47.5 درصد در تیر سال جاری به 46.7 درصد در مردادماه رسیده است. در محاسبه تورم سالانه عموما حافظه دراز مدت تری مورد ارزیابی قرار می گیرد. حافظه ای 24 ماهه که دلالت بر تمام تغییرات ثبت شده قیمت ها در این بازه زمانی داشته است. از این رو برخی در تحلیل آمارها رفتار ماهانه و نقطه به نقطه را در جهت ارزیابی سیاست های اقتصادی مهم تر می دانند. شاخص هایی که در میانه تابستان امسال شکلی صعودی پیدا کرده و به صورت هم راستا در تمام نقاط شهری و روستایی کشور حرکت کرده اند.