به گزارش اکوایران، در بحبوحه افزایش قیمت بنزین در آمریکا، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده در ماه آگوست، با بیشترین افزایش طی بیش از یک سال گذشته روبه‌رو شد.

به نوشته رویترز، کارشناسان معتقدند در صورتی که افزایش نرخ تورم روندی ملایم داشته باشد، بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) تغییری در نرخ بهره کنونی نخواهد داد. وزارت کار آمریکا امروز چهارشنبه (22 شهریور) با انتشار تازه‌ترین گزارش تورم اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته میلادی، 0.6 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش از ژوئن 2022 محسوب می‌شود.

در صورتی که قیمت‌های مربوط به مواد غذایی و حامل‌های انرژی در نظر گرفته نشود، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه آگوست همزمان با کاهش قیمت‌ خودروها و کامیون‌های دست دوم، 0.3 درصد افزایش یافته است. همچنین «تورم هسته» (core inflation) که به اندازه‌گیری تورم بدون محاسبه نوسانات مواد غذایی و حامل‌های انرژی می‌پردازد، طی دو ماه متوالی 0.2 درصد افزایش یافته است.

«پیتر کاردیلو» اقتصاددان ارشد بازار مستقر در آمریکا گفته: «در گزارش امروز وزارت کار هیچ آمار غیرمنتظره‌ای وجود نداشت. بازار در انتظار افزایش تورم بود و این اتفاق افتاد. تورم هسته در مقایسه با یک سال گذشته بالاتر نرفته و من خیلی انتظار ندارم که بازار واکنشی منفی به این گزارش نشان دهد. فکر می‌کنم فدرال رزرو تغییری در نرخ بهره ایجاد نکند و بانک مرکزی آمریکا منتظر می‌ماند تا آمارهای دیگر را در مورد بررسی قرار دهد.»

تحلیل‌گران معقدند انتشار آمار امروز درباره شاخص قیمت مصرف‌کننده نمی‌تواند برای تصمیم‌گیری‌های آینده بانک مرکزی آمریکا کافی باشد؛ فدرال رزرو ترجیح می‌دهد آمارهای مربوط به ماه‌های اکتبر و نوامبر را هم مشاهده کند و بهترین تصمیم را در رابطه با چگونگی تغییر نرخ بهره اتخاذ کند.