به گزارش اکوایران، مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین گزارش خود به آمار جویندگان کار ثبت نام شده در سال گذشته پرداخته است.

بنابر این گزارش، تعداد کل جویندگان کار ثبت‌نام شده در سال گذشته ۱۶۰ هزار  و ۸۲۴ نفر بوده است که از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۳۲ نفر به ثبت نام در مراکز کاریابی‌های خصوصی اقبال نشان داده و ۱۵ هزار و ۷۹۲ نفر به ثبت نام در مراکز خدمات اشتغال یا کاریابی‌های دولتی اقدام کردند.

این گزارش نشان می‌دهد که از تعداد جویندگان کار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کاسته شده و افراد بیشتری در سال ۱۴۰۰ در جست وجوی شغل از طریق دفاتر کاریابی دولتی و خصوصی بودند. با این حال تعداد فرصت‌های شغلی معرفی شده در سال گذشته در حوزه کاریابی خصوصی ۲۵۲ هزار و ۵۴۸ مورد و در مراکز خدمات اشتغال دولتی ۱۰ هزار و ۴۵۴ مورد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ کم بوده است.

همچنین تعداد به کار گمارده‌شدگان و کسانی که از طریق کاریابی های خصوصی جذب بازار کار شده‌اند در سال گذشته ۴۳ هزار و ۹۹۰ نفر بوده در حالی که در مراکز خدمات اشتغال ۷۶۱۱ نفر  بوده است که دلیل امر این است که واحدهای اشتغال استان‌ها پس از ارایه راهنمایی و مشاوره شغلی به متقاضیان مراجعه کننده، آنها را جهت ثبت نام و بکارگماری به دفاتر کاریابی خصوصی هدایت کرده‌اند.

به موجب این گزارش تعداد کل مراکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی خصوصی در سال گذشته ۱۵۴۳ مرکز بوده که ۴۵ مرکز مربوط به مرکز خدمات اشتغال (کاریابی دولتی) و ۱۴۹۸ مرکز کاریابی خصوصی (کاریابی داخلی و خارجی) بوده است.

مطابق آمارها بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط موسسات کاریابی جذب می‌شوند و نقش کاریابی‌ها در بازار کار این کشورها به مراتب پررنگ‌تر است.