به گزارش اکوایران، یکی از آمارهایی که می‌توان برای دیدن وضعیت رفاهی دهک‌های جامعه از آن استفاده کرد. آمار تورم دهک‌هاست. این آمار نشان می‌دهد تورم تا چه میزان بر روی هر دهک جامعه اثر داشته است. به این منظور تورم ماهانه دهک‌ها در مهرماه سال جاری مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق داده‌های مرکز آمار از تورم ماهانه دهک‌ها در مهرماه سال جاری و مهر ماه سال گذشته، تورم ماهانه تمامی دهک‌ها کاهش یافته است.

این گزارش روند تورم ماهانه مهرماه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را مقایسه کرده و به جزئیات این آمار می‌پردازد.

روند صعودی تورم از دهک اول تا دهک دهم

تورم ماهانه مهرماه در دهک‌ها نشان می‌دهد این تورم در هم در مهر ۱۴۰۲ و هم در مهر ۱۴۰۱ روندی صعودی از دهک اول تا دهک دهم داشته است.

طبق آمارها تورم ماهانه مهر ۱۴۰۲ در دهک اول معادل ۲.۰۷ درصد و دهک دهم معادل ۲.۴۷ درصد بوده است. به عبارتی دهک دهمی‌ها ۰.۴ واحد درصد تورم بیشتری را در سبد خرید تجربه می‌کنند. این آمار به طور مشابه در تورم ماهانه مهر سال گذشته نیز دیده می‌شود. تورم ماهانه مهر ۱۴۰۱ در دهک اول و دهک دهم به ترتیب ۲.۷۴ درصد و ۲.۹۷ درصد بوده است.

این روند صعودی در دهک‌ها نشان می‌دهد اثر تورم بر دهک‌های پایین‌تر کمتر از دهک‌های بالاتر جامعه بوده است. علت این  اتفاق را می‌توان به اهمیت تورم خوراکی و غیرخوراکی در اجزای تورم دانست. تورم خوراکی در دهک‌های پایین‌تر جامعه (خانوارهای کم‌درآمد) وزن بیشتری دارد و در طرف دیگر تورم کالاهای غیرخوراکی در دهک‌های بالاتر (خانوارهای پردآمد) مهم‌تر است. در نتیجه زمانیکه افزایش قیمت‌ها بیشتر در کالاهای غیرخوراکی بوده باشد تورم بیشتر بر خانوارهای پردرآمد جامعه اثر می‌گذارد.

این اتفاق در مهرماه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز رخ داده است. در این دو نقطه از زمان اثر تورمی بر کالاهای غیرخوراکی بیشتر بوده لذا تورم دهک‌ها از دهک اول به سمت دهک دهم روندی افزایشی به خود گرفته است.

photo_2023-11-05_12-05-20

کمترین کاهش تورم ماهانه در یک سال اخیر به نام دهک دهمی‌ها زده شد

گزارش‌های تورم ماهانه مرکز آمار نشان می‌دهد از مهر ماه ۱۴۰۱ تا مهرماه سال جاری تورم ماهانه دهک‌ها شاهد کاهش بوده است. این کاهش در دهک سوم بیشترین میزان و در دهک دهک دهم کمترین سطح را داشته است.

اختلاف تورم ماهانه دهک‌ها گویای آن است که تورم ماهانه در دهک سوم جامعه نزدیک به ۰.۷۵ واحد درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر این اختلاف تورم ماهانه میان مهر ماه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در دهک دهم معادل ۰.۵ واحد درصد بوده است.

به عبارتی می‌توان گفت با وجود اینکه دهک‌دهمی‌ها تورم بالاتری را در اقلام مورد نیاز خود تجربه کرده‌اند؛ کمترین کاهش را نیز در تورم ماهانه مهرماه خود در این مدت داشته‌اند.