به گزارش اکوایران، برای نخستین‌بار پس از پیروزی مجدد رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در ماه می، این کشور در حال ورود به بازار اوراق قرضه دلاری است. اردوغان پس از پیروزی مجدد در انتخابات، سیاست اقتصادی خود را تغییر داده تا بتواند سرمایه‌گذاران خارجی را بار دیگر به این کشور جذب کند.

به نوشته بلومبرگ، دولت ترکیه در حال ارائه صُکوک دلاری با سررسید پنج ساله است و این گمانه‌زنی وجود دارد که سود اولیه این اوراق قرضه در محدوده 8/875 درصد قرار داشته باشد. صکوک، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی هستند و بر پایه یکی از قراردادهای مورد تأیید اسلام طراحی شده‌اند.

انتظار می‌رود این اوراق قرضه یک معامله معیار باشد، به این معنی که استانداردی را برای سایر اوراق قرضه مشابه تعیین می‌کند. پیش‌بینی می‌شود ارزش این اوراق قرضه دست‌کم 500 میلیون دلار باشد.

این اقدام ترکیه در بحبوحه رقابت کشورهای دارای اقتصاد رو به پیشرفت برای منفعت بردن از سودهای پایین‌ترِ اوراق قرضه دولتی آمریکا انجام شده است، چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا چرخه کنونی افزایش نرخ بهره را به پایان رسانده است.

پیش‌تر، ترکیه در ماه آوریل به بازار اوراق قرضه دلاری وارد شده بود و 2/5 میلیارد دلار اوراق با سود 9/3 درصدی و سررسید 2030 را به فروش رساند.

مقامات ترکیه پیش از این اعلام کرده بودند در جهت تأمین مالی برای بازسازی مناطق جنوب شرقی این کشور که بر اثر زمین‌لرزه فوریه با آسیب شدید همراه شده‌اند، اوراق قرضه خارجی را در سال جاری میلادی به فروش می‌رسانند.

وزارت خزانه‌داری ترکیه تاکنون 7/5 میلیارد دلار اوراق قرضه را در سال 2023 به فروش رسانده که نشان می‌دهد 75 درصد از هدف این کشور برای فروش 10 میلیارد دلار اوراق قرضه طی سال جاری محقق شده است.