به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران به صورت فصلی گزارشی از تورم تولیدکننده در بخش‌های مختلف اقتصاد را منتشر می‌کند. که نشان می‌دهد میزان افزایش قیمت در نهاده‌های تولید در بخش‌های اقتصاد به چه میزان بوده است. علت اهمیت تورم تولیدکننده در آن است که این تورم با وقفه زمانی خود را در قیمت محصولات مختلف اقتصادی بروز می‌دهد. به همین دلیل افزایش در تورم تولیدکننده یک بخش می‌تواند علامتی برای تورم مصرف‌کننده در کالاهای اقتصادی آن بخش باشد.

همانطور که گفته شد تورم تولیدکننده ارائه شده توسط مرکز آمار، فصلی است. این تورم به معنای این است که قیمت نهاده‌های تولید در یک فصل نسبت به فصل گذشته خود چه میزان افزایش داشته است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم فصلی تولیدکننده در بخش خدمات، تورم‌ فصلی تولیدکننده این بخش از ۱۵.۷ درصد در بهار ۱۴۰۲ به ۱۲.۶ درصد در تابستان امسال رسیده است.

اما کاهش تورم تولیدکننده فصلی بخش خدمات در تابستان ۱۴۰۲ در تمام زیر بخش‌ها یکسان نبوده است. از میان ۱۳ زیربخش موجود در بخش خدمات، تورم فصلی تولیدکننده در ۵ زیربخش افزایش یافته و در مابقی زیربخش‌ها کاهش یافته است.

بیشترین میزان تورم فصلی تولیدکننده و تغییرات این تورم در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به بهار امسال مربوط به زیربخش «آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» و کمترین میزان تورم فصلی تولیدکننده و تغییرات این تورم مربوط به زیربخش «فعالیت‌های بیمه» بوده است.

کاهش ۳ واحد درصدی تورم تولیدکننده بخش خدمات

آمارهای تورم فصلی تولیدکننده بخش خدمات حاکی از آن است که تورم تولیدکننده در این بخش شاهد ۳ واحد درصد افت بوده است. این تورم از ۱۵.۷ درصد در بهار امسال به ۱۲.۶ درصد در تابستان رسیده است. این کاهش به صورت مشابه در تمام زیر‌بخش‌های این بخش دیده نمی‌شود.

photo_2023-11-14_15-17-48

تورم تولیدکننده بخش آبرسانی به ۲۳.۸ درصد رسید

مشاهده آمار تورم فصلی تولیدکننده زیربخش‌ها نشان می‌دهد تورم فصلی تولیدکننده در زیربخش‌ «آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» بیشترین سطح و تورم فصلی تولیدکننده در زیربخش «فعالیت‌های بیمه» کمترین سطح را در میان ۱۳ زیربخش خدمات داشته است.

تورم فصلی در زیربخش «آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» در بهار سال ۱۴۰۲ معادل ۰.۱ درصد بوده که افزایش شدید به ۲۳.۸ درصد در تابستان سال جاری رسیده است. همچنین بیشترین افزایش و بیشترین تغییرات در تورم فصلی نیز مربوط به این زیربخش بوده است. علت افزایش شدید تورم در این زیربخش را می‌توان در ورود به فصل تابستان و شروع گرما در کشور دانست.

از سوی دیگر تورم فصلی تولیدکننده در زیربخش «فعالیت‌های بیمه» در بهار امسال در حدود ۱۸.۸ درصد بوده که با کاهش ۱۵ واحد درصدی به حدود ۳.۸ درصد رسیده است. این زیر بخش بیشترین میزان کاهش در تورم فصلی را نیز تجربه کرده است.

کمترین میزان تغییرات تورم فصلی در تورم تابستان ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۲ در زیربخش‌های «هنر، سرگرمی و تفریح» و «اطلاعات و ارتباطات» دیده می‌شود که به ترتیب ۰.۱ واحد درصد افزایش و ۰.۱ واحد درصد کاهش در این زیربخش‌ها رخ داده است.

عقب‌نشینی از دو رکورد بهاره در زیربخش‌های خدمات

شواهد آماری حاکی از آن است که در بهار امسال، تورم تولیدکننده فصلی در دو زیربخش «حمل و نقل و انبارداری» و «سایر فعالیت‌های خدماتی» رکورد دار بوده اما در تابستان از آن عقب‌نشینی کرده است. به بیان دقیق‌تر، تورم تولید فصلی در زیرگروه «حمل‌ و نقل و انبارداری» در فصل بهار 18.44 درصد بوده که در تابستان به 7.8 درصد رسیده است.

همچنین، زیرگروه «سایر فعالیت‌های خدماتی» نیز در بهار 1402 تورم تولید فصلی خود را در سطح 21.3 درصد تثبیت کرده بود اما در این رقم در تابستان به 12.3 درصد رسیده است. 

photo_2023-11-14_15-17-43