به گزارش اکوایران، آخرین آمارهای رشد اقتصادی منتشر شد. مرکز آمار ایران در بروز ترین آمار خود از رشد اقتصادی اعلام کرد رشد اقتصادی در تابستان امسال به ۷.۱ درصد رسیده است.  در علم اقتصاد به تغییرات تولید ناخالص داخلی در یک اقتصاد رشد اقتصادی می‌گویند.

به طور کلی تولید ناخالص داخلی را به دو روش محاسبه می‌کنند. یک روش، درآمدی است که بر اساس آن کل تولید یک مقطع زمانی را در نظر گرفته و تولید ناخالص را محاسبه می‌کنند. این روش نمایانگر طرف عرضه در اقتصاد است. 

روش دیگر روش هزینه‌ای است که بر اساس آن از کل مخارجی که در یک اقتصاد رخ داده میزان تولید را بدست می‌آورند. این روش سمت تقاضا در اقتصاد را نشان می‌دهد. محاسبه رشد به این روش از ۴ بخش تشکیل شده است؛ هزینه مصرف نهایی خصوصی، هزینه مصرف نهایی دولت، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و خالص صادرات و واردات.

آمارهای بدست آمده از تولید ناخالص داخلی به روش هزینه‌ای در تابستان امسال نشان می‌دهد بیشترین میزان رشد در بخش صادرات کالاها و خدمات  و کمترین میزان آن مربوط به واردات کالاها و خدمات بوده است.

کاهش رشد اقتصادی در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به بهار

آخرین آمار رشد اقتصادی در تابستان سال جاری نشان می‌دهد رشد اقتصادی با نفت در اقتصاد به ۷.۱ درصد رسیده که نسبت به بهار سال جاری ۰.۸ واحد درصد کاهش داشته است. این عدد نشان می‌دهد کل تولید ناخالص داخلی اقتصاد همراه با نفت در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۱ به اندازه ۷.۱ درصد رشد داشته است.

020905

صادرات و واردات دو سوی رشد هزینه ‌نهایی در تابستان امسال

بررسی های‌ آماری رشد اقتصادی در تابستان امسال نشان می دهد بیشترین میزان رشد در هزینه نهایی مربوط به صادرات کالاها و خدمات بوده است. صادرات کالاها و خدمات در تابستان ۱۴۰۲ به اندازه ۴۶.۹ درصد رشد داشته است. این عدد نسبت به بهار امسال نزدیک به ۲۳.۸ واحد درصد رشد داشته است. 

از سوی دیگر واردات کالاها و خدمات قرار دارد که کمترین میزان رشد را به خود اختصاص داده است. رشد این بخش در بهار ۱۴۰۲ معادل منفی ۴.۳ درصد بوده که با افزایش در تابستان امسال به ۲.۵ درصد رسیده است.

تشکیل سرمایه ناخالص یکی دیگر از اجزای هزینه ای تولید ناخالص داخلی است که رشدی معادل ۴.۳ درصد را در تابستان امسال داشته است. این بخش نسبت به بهار سال جاری با کاهش رشد ۲.۵ واحد درصد مواجه شده است.

هزینه مصرف نهایی دولت در این تابستان نسبت بهار تغییری نداشته است. به بیان دیگر رشد مصرف نهایی دولت در بهار و تابستان امسال معادل ۱۶.۶ درصد بوده است.

آخرین بخش تولید ناخالص داخلی هزینه مصرف نهایی خصوصی است. این بخش نشان می‌دهد آحاد جامعه چه میزان مصرف داشته‌اند. رشد هزینه مصرف نهایی در این بخش در بهار امسال معادل ۷.۱ درصد بوده که با رشد ۰.۸ واحد درصدی به ۷.۹ درصد در تابستان ۱۴۰۲ رسیده است.