به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش منتشر شده از میانگین قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری طی 1402، میتوان نسبت افزایش قیمت خوراکی‌ها در انتهای آذر را نسبت به انتهای پاییز سال گذشته و آبان سال جاری محاسبه کرد که به ترتیب افزایش قیمت در مقیاس نقطه به نقطه و ماهانه را به ما نشان می‌دهد. 

به طور کلی افزایش قیمت یک کالای خاص با تورم تفاوت دارد چراکه تورم بیانگر افزایش شاخص قیمت در سطح گروهی از کالاهاست درصورتیکه در این گزارش افزایش میانگین قیمت کالاها به تفکیک کالاهای مختلف بررسی شده و معادل تورم خوراکی‌ها نیست. 

محاسبات نشان می‌دهد در مقیاس نقطه‌ای، گوجه فرنگی و گوشت قرمز با بیشترین افزایش قیمت و روغن مایع و نباتی با بیشترین کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. در مقابل مشاهده می‌شود بیشترین افزایش قیمت اقلام خوراکی طی یک ماه گذشته، مربوط به هندوانه و گوجه فرنگی بوده و پرتقال و فلفل دلمه‌ای نیز بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند. 

بررسی افزایش قیمت کالاهای خوراکی در انتهای آذر سال جاری نسبت به ماه مشابه در 1401

آمارهای انتشار یافته از مرکز آمار نشان می‌دهد در آخرین ماه پاییزی امسال، 4 قلم کالا بیش از 100 درصد نسبت به آذر 1401 افزایش قیمت داشته‌اند. به همین ترتیب مشاهده می‌شود گوجه فرنگی با 156 درصد افزایش قیمت در صدر کالاهای گران شده قرار گرفته است. در جایگاه دوم و سوم گوشت گوسفند و گوساله به ترتیب با 136.6 و 129.5 درصد افزایش قیمت مواجه بوده‌اند و کنسرو ماهی تن نیز حدود 114 درصد نسبت به آذر 1401 افزایش قیمت داشته است. 

1402100705

در مقابل مشاهده می‌شود 4 کالا نیز در آذر ماه در مقایسه با ماه مشابه در 1401 با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. محاسبات نشان می‌دهد روغن نباتی جامد و روغن مایع با بیشترین کاهش قیمت در بازه زمانی مد نظر مواجه بوده‌اند به همین ترتیب میزان کاهش قیمت نقطه به نقطه این دو کالا به ترتیب 7.3 و 6.8 درصد اعلام شده است. علاوه بر این دو کالا، برنج ایرانی درجه یک و سیب زمینی نیز در مقایسه با آذر سال گذشته با کاهش 5.9 و 5 درصدی در سطح قیمت‌های خود مواجه بوده‌اند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور کلی در ماه گذشته 2 کالای ماهی قزل آلا و هندوانه با افزایش قیمت بین 84 تا 89 درصد و 2 کالای قارچ و بادمجان با 73 تا 75 درصد افزایش مواجه بوده‌اند. به همین ترتیب نیز 16 کالا که عمدتا جزو گروه لبنیات و حبوبات به حساب می‌آیند، در طول یکسال منتهی به آذر 1402 افزایش قیمتی بین 0 تا 30 درصد را تجربه کرده‌اند.

بررسی افزایش سطوح قیمتی ماهانه کالاهای خوراکی

در بررسی میزان افزایش قیمت کالاهای خوراکی در عرض یک ماه اخیر، مشاهده می‌شود هندوانه با بیشترین افزایش قیمت مواجه بوده و سطح قیمت آن نسبت به آبان ماه حدود 86.8 درصد افزایش یافته است. علاوه بر آن، گوجه فرنگی و خیار نیز به ترتیب با افزایش قیمت 68.9 و 28.9 درصد در جایگاه دوم و سوم بیشترین افزایش قیمت ماهانه قرار گرفته‌اند. به‌طور کلی محصولات کشاورزی به کشت فصلی بستگی دارند و تحت تاثیر تغییرات عرضه و تقاضا، دچار نوسان قیمت زیادی هستند و احتمالا بخش زیادی از افزایش قیمت این کالاها با تغییرات آب و هوایی یا جشن‌ها و مناسبت‌ها توضیح داده می‌شود. 

1402100704

به‌طور کلی در ماه گذشته 8 کالا افزایش قیمتی بین 5 تا 20 درصد تجربه کرده‌اند که مرغ ماشینی با 8.3 درصد افزایش قیمت نیز جزو آنان به شمار می‌آید. همچنین قیمت مغز گردو، لیموترش و کنسرو ماهی تن نیز حدود 4 تا 5 درصد در عرض یک ماه با افزایش همراه بوده است. 

در مقابل 9 کالا نیز افزایش ماهانه قیمتی حدود 2 تا 3 درصد داشته‌اند که گوشت گوسفند و شیر خشک و ماهی قزل‌آلا نیز جزو آنان هستند. این درحالیست که 21 کالا نیز با افزایش قیمت 0 تا 2 درصد در مقایس ماهانه روبه‌رو بوده‌اند که گوشت گاو و برنج خارجی درجه یک نیز در این گروه قرار گرفته‌اند.

بر اساس آمارها، 8 قلم کالا در ماه گذشته با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند که از میان آنان، پرتقال و فلفل دلمه با 7.1 و 4.8 درصد در صدر رتبه‌بندی بیشترین کاهش قیمت قرار گرفته‌اند. سپس به ترتیب برنج ایرانی درجه یک با کاهش قیمتی معاد ل 1.7 درصد و روغن مایع با 1.6 درصد کاهش، جایگاه سوم و چهارم در کاهش قیمت را از آن خود کرده‌اند.