به گزارش اکوایران، افت ارزش پول ملی ژاپن و افزایش قیمت هر دلار آمریکا به بیش از 150 ین، باعث پیچیده‌تر شدن شرایط بانک مرکزی ژاپن شده که قصد دارد بهترین زمان را برای نخستین افزایش نرخ بهره این کشور از سال 2007 انتخاب کند.

به نوشته بلومبرگ، اغلب افرادی که تصمیمات بانک مرکزی ژاپن را دنبال می‌کنند، انتظار دارند «کازئو اوئدا» - رئیس این بانک - نرخ بهره را در ماه مارس یا آوریل افزایش دهد. بالا بردن زودتر نرخ بهره می‌تواند شرایط حمایت از ین را به شکل سریع‌تری فراهم کند، اما اقتصاددانان معتقدند که بانک مرکزی این کشور تمایلی به ایجاد این حس ندارد که مقامات این بانک صرفا به دلیل نوسانات بازار تصمیم‌گیری می‌کنند.

«یوئیچی کوداما» - اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی میجی یاسودا - اعلام کرده: «شکی نیست که وضعیت ین به یک عامل مهم‌تر برای پایان چرخه نرخ بهره منفی تبدیل شده است. من این شانس را رد نمی‌کنم که نرخ بهره در ماه مارس افزایش پیدا کند، اما تا زمانی که وضعیت ین اینگونه باشد، نظر اصلی من این است که نرخ بهره در آوریل افزایش پیدا کند.»

BOJ

به دنبال انتشار داده‌های قوی‌تر از حد انتظار از تورم آمریکا که انتظارات از کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کاهش داد، شاخص دلار در برابر ین به شکل قابل توجهی تقویت شد.

«ماساتو کاندا» - معاون وزیر دارایی ژاپن در امور بین‌الملل - در روز چهارشنبه (25 بهمن) اعلام کرد که به دنبال رسیدن هر دلار آمریکا به 150/89 ین، امکان مداخله ارزی وجود دارد. او همچنین تأکید کرد وزارت‌خانه دارایی و بانک مرکزی ژاپن با یکدیگر در تعامل هستند و دولت به هر تصمیمی که از سوی بانک مرکزی اتخاذ شود، احترام می‌گذارد.

ژاپن در سال 2022 میلادی که ین به کمترین سطح خود در برابر دلار طی دهه‌های اخیر رسیده بود و در حال نزدیک شدن به عدد 152 در برابر دلار بود،‌ سه مرتبه به‌طور مستقیم در بازار ارز مداخله کرد.

ارزش ین در سال جاری میلادی حدود 6/4 درصد در برابر دلار کاهش یافته که بیشترین افت ارزش در میان ارزهای اصلی جهان است. «تاکشی مینامی» - اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچوکین - انتظار دارد روند ارزی در ماه‌های آتی سال 2024 مسیر خود را تغییر دهد زیرا فدرال رزرو در مسیر کاهش نرخ بهره قرار دارد و بانک مرکزی ژاپن تصمیم دارد نرخ بهره را افزایش دهد.

او افزود: «انتظار ندارم که ین بیش از این با کاهش ارزش روبه‌رو شود بنابراین بعید است که بانک مرکزی تنها به دلیل افت ارزش ین، در افزایش نرخ بهره عجله کند.»

بانک مرکزی ژاپن با ایجاد سه تغییر در برنامه کنترل منحنی بازده از دسامبر 2022، کنترل خود بر بازده اوراق قرضه را کاهش داده است. این تغییرات از دید تحلیل‌گران با هدف کاهش فشارها بر ین انجام شده است.