به گزارش اکو ایران، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش خدمات را به تفکیک زیرگروه‌های آن در پاییز 1402 منتشر کرد. در ارزیابی‌های شاخص‌های مختلف اقتصاد کشور معمولا به 3 بخش کلی تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها بخش خدمات است. مرکز آمار بخش خدمات را به 12 زیرگروه تقسیم و شاخص قیمت تولیدکننده آن‌ها را گزارش کرده است.

 شاخص قیمت تولیدکننده میانگینی از قیمت‌ها را بلافاصله پس از تولید یعنی وقتی کالا یا خدمات هنوز به دست مصرف‌کننده نرسیده نشان می‌دهد و به آن شاخص قیمت عمده‌فروشی نیز گفته می‌شود. رشد این شاخص همان مفهوم تورم قیمت تولیدکننده است که می‌تواند تورم مصرف‌کننده را پیش‌بینی کند.

 در پاییز 1402 تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش خدمات برابر با 54.6 درصد بوده که نسبت به تابستان 2.4 واحد درصد کاهش یافته است. در میان زیرگروه‌های این بخش بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به فعالیت‌های خدماتی مربوط به جا و غذا و کمترین آن مربوط به اطلاعات و ارتباطات بوده است. با این حال اطلاعات و ارتباطات نسبت به فصل قبل بیشترین افزایش تورم و خدمات مربوط به آب بیشترین کاهش تورم را داشته‌اند.

رشد 86.7 درصدی خدمات جا و غذا در یک سال

 بخش خدمات اهمیت زیادی برای رشد و توسعه اقتصاد دارد و ارزش افزوده و اشتغال زیادی ایجاد در کشور می‌کند. همچنین تورم این بخش به دلیل گره خوردن اغلب فعالیت‌های آن با زندگی روزمره افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 مطابق گزارش مرکز آمار در پاییز 1402 تورم نقطه به نقطه تولیدکننده خدمات برابر با 54.6 درصد بوده است. یعنی در کل این بخش قیمت تولیدات نسبت به پاییز سال قبل 54.6 درصد افزایش یافته است. این بخش به 12 زیرگروه تفکیک شده که در میان آن‌ها فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا با 86.7 درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه را داشته‌اند. رشد چشمگیر تورم تولیدکننده این نوع از خدمات می‌تواند پیشران تورم مصرف‌کننده باشد، یعنی نشان دهد که قیمت این خدمات وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد نیز افزایش خواهد یافت. زیرگروه تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت، و زیرگروه هنر، سرگرمی و تفریح نیز در رده‌های دوم و سوم بیشترین تورم تولیدکننده قرار گرفته‌اند.

 در مقابل زیرگروه اطلاعات و ارتباطات نیز با 17.8 درصد کمترین سطح تورم نقطه به نقطه را در بین فعالیت‌های خدمات در پاییز 1402 داشته‌اند.

 اطلاعات و ارتباطات اگرچه تورم نقطه به نقطه کمتری را نسبت به سایر زیرگروه‌ها تجربه کرده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم این زیرگروه نسبت به فصل قبل افزایش بیشتری نسبت به سایر زیرگروه‌ها داشته است.

021125

افت تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در 8 زیرگروه خدمات

 تورم نقطه به نقطه کل بخش خدمات در پاییز امسال نسبت به تابستان 2.4 درصد کاهش یافته است. تورم این بخش در تابستان امسال برابر با 57 درصد بوده که در پاییز به 54.6 درصد کاهش یافته است. این یعنی از سرعت رشد قیمت‌های هر نوع خدمات مختلف تولیدکننده در این بخش نسبت به پاییز 2.4 درصد کاسته شده است.

 این کاهش در میان 8 زیرگروه خدمات نیز دیده می‌شود که در این میان بیشترین افت تورم در زیرگروه آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه دیده می‌شود. سرعت رشد قیمت‌ها در این نوع از خدمات 10.2 درصد کم شده است.

 با این حال در 5 زیرگروه نیز تورم خدمات افزایش یافته که اطلاعات و ارتباطات با 2.6 واحد درصد افزایش در صدر آن‌هاست. فعالیت‌های املاک و مستغلات، فعالیت‌های بیمه، فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی و آموزش دیگر زیرگروه‌هایی هستند که تورم آن‌ها نسبت به تابستان بیشتر شده است.

021125