به گزارش اکوایران، درحالی که سرمایه داران پول خود را به کشوری می‌­ریزند که در نهایت از کاهش تورم فرار کرده و در مسیر رشد پایدار قرار دارد، سهام ژاپن به اوج تاریخی خود رسیده است که بیش از سه دهه پیش به آن دست یافته بود.

براساس گزارشی از بلومبرگ، افزایش درخشان Nikkei 225 درطول سال گذشته به‌صورتی بوده است که سهام این کشور را در میان صندوق‌های جهانی به بهترین انتخاب تبدیل کند، این درحالی است که سهام آن به نفع بازارهای با رشد بسیار سریع‌تر مانند چین نادیده گرفته شده بود.

تغییرات سریع سبب شده بود سهام ژاپن از باارزش‌ترین سهام جهان در میان راکدترین‌ها قرار بگیرد، درحالی که اکنون توانسته است به تعادلی در میان این دوحالت برسد. شاخص Nikkei 225 روز پنج شنبه روی 39،098،68 بسته شد، به‌طوری که از اوج قبلی خود در دسامبر 1989 پیشی گرفت.

نیکی

به گفته یک مدیر سرمایه‌گذاری سهام، باتوجه به اینکه ژاپن به کشوری عادی با تورم تبدیل شده است، شرکت‌­های آن همه پتانسیل‌­ها را خواهند داشت؛ به نظر می‌رسد آنها به دنیایی قدم می‌گذارند که درآمد حتی با افزایش هزینه‌ها رشد خواهد داشت، به جای اینکه مجبور باشند به دلیل کاهش فروش مدام هزینه‌های خود را کاهش دهند.

براساس گزارش بانک جهانی، در رکورد قبلی در 1989 بازار ژاپن تا اندازه­‌ای افزایش یافته بود که 37 درصد از سهام جهان را تشکیل می‌داد، به‌طوری که از سهم 29 درصدی ایالات متحده فراتر رفت. اما سهام تقریبا با هر معیاری بیش از اندازه ارزش‌گذاری شده بود، که در نهایت منجر به سقوطی شد که کل اقتصاد را با خود پایین کشید، و کشور را دهه‌ها دچار رکود کرد.

اما دوران شکوفایی بازگشت. اصلاحات شرکتی که در دوران شینزو آبه، نخست وزیر سابق وعده داده شده بود اکنون مورد توجه قرار گرفته است. در همین حال، افزایش قیمت‌­ها به دلیل کاهش ارزش ین و افزایش قیمت کالاهای پایه به دنبال شروع درگیری‌­ها در اوکراین، قوی‌تر و ماندگارتر از چیزی که بسیاری گمان می‌کردند ظاهر شده است. این مساله به چرخه تورم سالم که ژاپن مدت­‌ها به دنبال آن بود کمک کرده است.

Nikkei 225 در سال جاری تاکنون 17 درصد رشد داشته است، به طوری که از رشد بازارهای بزرگ پیشی گرفته است. استراتژیست‌­ها بسیار خوش‌بین هستند، به‌طوری که برخی افزایش بیشتر تا 15 درصدی را پیش‌بینی می‌­کنند.

اما حتی پس از صعود شاخص، برخی از سهام ژاپن همچنان در سطوح رکودی قرار دارند، به­‌طوری که 37 درصد از اعضای نیکی همچنان پایین‌تر از ارزش دفتری­‌شان معامله می‌­شوند. در تئوری، این مساله به این معناست که سرمایه‌گذاران می­‌توانند با فروش تمام دارایی شرکت پول بیشتری نسبت به تداوم کسب‌­وکار بدست آورند. این به مثابه رای به عدم اعتماد به مدیریت است، ولی اگر شرکت‌‌ها درست اداره شوند نیز نشان دهنده پتانسیل بالای آنهاست.

تنها 3 درصد از سهام در S&P 500 کمتر از ارزش دفتری­‌شان معامله می‌شوند. برای شاخص Stoxx Europe 600 نیز تنها یک‌پنج سهام موجود در آن در این دسته قرار دارند. این ارزش‌گذاری پایین در ژاپن در تضاد کامل با سال 1989 قرار دارد که قیمت دارایی­‌ها در انتهای دیگر قرار داشت.

اما از منظر تحلیلگران بلومبرگ، هنوز دلایلی برای محتاط بودن وجود دارد. درصورتی که اعتماد جهانی نسبت به بازار چین بهبود پیدا کند، وجوه ممکن است به آن سمت حرکت کنند، و هند نیز به عنوان یک مقصد رقیب برای سرمایه‌گذاران جهان درحال رشد است.

اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل به صورت غیرمنتظره‌­ای وارد رکود شد، حتی باوجودی که بانک مرکزی نسبت به روند دستمزدها که کلید ادامه بهبود کشور است اظهار خوش‌بینی می‌کند.

در همین حال، برخی تحلیلگران معتقدند که شاخصNikkei 225  وارد یک "بازی مومنتوم" شده است، به‌طوری که سهام موجود در شاخص از عوامل بنیادین فاصله گرفته‌اند.

با این وجود، در ژاپن بهبود بازده سرمایه‌گذاران ادامه دارد. شرکت‌­ها توسط بازار سهام توکیو تشویق می‌­شوند تا گزارش‌­هایی از برنامه­‌های خود برای افزایش ارزش سهام‌شان منتشر کنند. برخی شرکت‌­ها بازخرید سهام و افزایش سود را اعلام کرده­‌اند. خرید سهام توسط مدیریت رو به افزایش است و سرمایه‌گذاران فعال نیز کمپین‌­های خود را افزایش می‌­دهند.