به گزارش اکوایران، پوند انگلستان در زمینه رشد ارزش توانسته بیش از 90 درصد از ارزهای جهانی را شکست دهد.

براساس گزارش بلومبرگ، این اتفاق در حالی رخ داده که اقتصاد انگلستان بهتر از حد انتظار تاب آورده است که باعث می‌شود نرخ‌های بهره در این کشور برای مدت طولانی‌تری در سطح بالا باقی بمانند.

تنها 11 ارز از جمله پول ملی کشورهای کنیا، زامبیا و سریلانکا در سال 2024 توانسته‌اند عملکرد بهتری از پوند داشته باشند.

طبق اعلام کارشناسان، دلیل این اتفاق ساده است: اقتصاد بریتانیا به نظر مقاوم‌تر می‌رسد و عملکرد بهتری نسبت به انتظارات داشته است. این اتفاق باعث می‌شود بانک مرکزی بریتانیا تشویق شود که در مقایسه با بسیاری از بزرگ‌ترین همتایان خود از جمله فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا، نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری در سطوح فعلی حفظ کند.

در حالیکه انتظار می‌رود فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن نرخ‌های بهره را کاهش دهند،‌ معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی انگلستان این اقدام را در ماه آگوست انجام دهد.

پوند در هفته گذشته به حدود 1/29 دلار رسید - که بالاترین سطح آن در هفت ماه گذشته محسوب می‌شود - و پول ملی بریتانیا توانست بهترین هفته خود از نظر عملکرد در برابر دلار آمریکا را از ماه نوامبر ثبت کند.

نمودار 1

بریتانیا توانست از رکود شدیدی که بسیاری آن را برای سال 2023 پیش‌بینی کرده بودند، جلوگیری کند؛ با این حال، افزایش شدید نرخ بهره و رساندن آن به 5/25 درصد، شرایط اقتصاد انگلستان را وخیم کرد، اما این روند رو به بهبود است.