به گزارش اکوایران، لیر ترکیه طی یک سال گذشته در برابر دلار آمریکا 41/5 درصد و در برابر یورو 40/8 درصد تضعیف شده است.

براساس گزارش یورونیوز، در جریان مبادلات روز سه‌شنبه (22 اسفند) هر یورو با 35/03 لیر و هر دلار آمریکا در ازای 32/04 لیر مبادله شد. در واقع نرخ برابری هر لیر ترکیه در برابر یورو و دلار به ترتیب به 0/029 و 0/031 رسیده است که پایین‌ترین حد تاریخی آن به شمار می‌رود. مهمت شیمشک - وزیر دارایی ترکیه - اعلام کرده نوسانات اخیر در بازار ارز موقت است.

براساس گزارش بلومبرگ، در حال حاضر اقتصاددانان و معامله‌گران معتقدند نرخ بهره فعلی ترکیه که در سطح 45 درصد قرار دارد، هنوز برای مهار تورم این کشور کافی نیست.

به‌تازگی نیز جی‌پی مورگان اعلام کرده که انتظار دارد بانک مرکزی ترکیه در ماه آوریل نرخ بهره را با افزایش 5 درصدی به 50 درصد برساند.

در تازه‌ترین چشم‌انداز از اقتصاد ترکیه، بانک مرکزی این کشور انتظار دارد نرخ تورم در ماه می با رسیدن به بیش از 70 درصد به اوج خود دست پیدا کند و تا پایان سال 2024 به 36 درصد برسد.

بانک مرکزی ترکیه از ماه می تاکنون نرخ بهره را 36/5 درصد افزایش داده است. این بانک در ماه ژانویه اعلام کرده بود چرخه افزایش نرخ بهره به پایان رسیده است، اما با روی کار آمدن فاتح کاراهان به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه، این بانک در فوریه اعلام کرد که در صورت وخیم‌تر شدن چشم‌انداز تورم، نرخ بهره باز هم افزایش خواهد یافت.