به گزارش اکوایران، اقتصادهای اروپای جنوبی که مدت‌ها مورد تمسخر همسایگان شمالی ثروتمند خود بودند با تثبیت نقش خود به عنوان محرک‌های رشد در منطقه یورو، موقعیت خود را تغییر داده‌اند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، نظرسنجی‌های تجاری S&P Global که این هفته منتشر شد نشان می‌دهد که اسپانیا و ایتالیا با افزایش رشد اقتصادی خود در ماه مارس انتظارات اقتصاددانان را پشت‌سر گذاشته‌اند. یک شاخص تولید نیز روند مشابهی را در یونان نشان می‌دهد. این مسأله سبب شد تا این شاخص  تولید در این بلوک ارزی برای اولین بار در طول 10 ماه گذشته از رکود خارج شود.

به گفته بانک تجاری هامبورگ، اسپانیا و ایتالیا بیشترین سرعت رشد را در طول یکسال گذشته تجربه کرده‌اند. به‌ طوری‌که بیشترین رشد را برای این منطقه ایجاد کرده‌اند که اثر کاهش مستمر در رشد اقتصادی آلمان و فرانسه را خنثی کرد.

عواملی چون رشد گردشگری پس از همه‌گیری کرونا، رونق صادرات و کاهش قیمت‌های انرژی به لطف تجدیدپذیرها و وابستگی محدود آن‌ها به گاز روسیه برای کشورهای حاشیه مدیترانه در منطقه یورو برتری ایجاد کرده است.

این درحالی است که تنها در یک دهه گذشته، همین کشورها در مرکز بحران بدهی منطقه بودند و بقای ارز مشترک را تهدید می‌کردند.

به گفته کمیسیون اروپا، انتظار می‌رود امسال اسپانیا، پرتغال و یونان در میان اقتصادهای برتر بلوک 20 کشوری اتحادیه اروپا قرار داشته باشند.

این درحالی است که دولت فرانسه اخیرا پیش‌بینی رشد اقتصادی خود در 2024 را کاهش داده است و کسری بودجه‌ای را گزارش کرده است که از کسری تخمینی آن در سال 2023 بسیار فراتر می‌رود و بر آن خواهد داشت تا به دنبال ده‌ها میلیارد یورو کاهش در هزینه‌های خود باشد. آلمان اما احتمالا در پایان راه یک رکود خفیف قرار دارد، چراکه اقتصاد آن با مصرف‌کنندگان مردد، کاهش تقاضای خارجی و افزایش هزینه‌های استقراض تحت فشار قرار گرفته بود.

سرمایه‌گذاران، از جمله «شرکت مدیریت دارایی ونگارد»، «جی پی مورگان» و «سرمایه‌گذاری نوبرگر برمن» اقدام به خرید اوراق قرضه دولتی کشورهای جنوب اروپا کرده‌اند.

اقتصاد اسپانیا بالاخص عملکرد بسیار خوبی داشته است؛ چراکه از خدمات مالی گرفته تا تولید، صادرات همه چیز در آن رونق گرفته است.

به گفته یک اقتصاددان، اسپانیا به سرزمینی خیالی بدل نخواهد شد، اما همچنان سرمایه‌گذاران را به خود جذب خواهد کرد. این کشور علاوه‌بر بهره‌مندی از این مزیت که کمتر در معرض افزایش قیمت‌های سوخت‌های فسیلی است، مزایای پایداری چون هزینه‌های کمتر نیروی کار نسبت به فرانسه، آلمان و ایتالیا، نیروی کار ماهر و یک سیستم درمانی با عملکرد خوب برخوردار است.

تقاضای داخلی نیز در این کشور قوی است؛ به‌ طوری‌که مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها سطوح بدهی خود را به پایین‌ترین میزان آن از پیش از بحران 2012-2008 کاهش داده‌اند و نرخ بیکاری نیز در پایین‌ترین سطح خود از سال 2007 قرار دارد.

طبق اطلاعات شرکت مدیریت دارایی ونگارد، اختلاف میان بازده اوراق 10 ساله اسپانیا و فرانسه از زمان اوج آن در اوایل سال 2022 نصف شده است.

در پرتغال، طبق داده‌های دولتی، گردشگری در سال گذشته درآمد بی‌سابقه 25 میلیارد یورویی ایجاد کرده است. این کشور همچنین شاهد افزایش مستمر در صادرات بوده است که به‌طور سنتی شامل پارچه، خودرو و قطعات آن است. از سال 2019، این کشور بزرگترین تولیدکننده دوچرخه در اروپا بوده است.

پرتغال همچنین یک کانون داغ خرید ملک برای خریداران خارجی است. سرمایه‌گذاران ثروتمند در سال‌های اخیر اقدام به خرید ساختمان‌های تجاری، هتل و واحدهای مسکونی در این کشور کرده‌اند.

با بهبود باراش باران و بهره‌گیری از توربین‌های بادی فراوان، پرتغال توانسته است نیاز خود به تولید برق با گاز را کاهش دهد. سال گذشته، انرژی بادی 25 درصد از تقاضای برق، برق آبی 23 درصد و نیروگاه‌های گازسوز 19 درصد را تامین کردند.

این درحالی است که کنار گذاشتن گاز چالشی جدی برای آلمان بود که در طول دهه‌های پیش از شروع جنگ در اوکراین به تقویت صنایع خود با استفاده از واردات گاز ارزان از روسیه عادت کرده بود.

یونان که در سال گذشته رتبه سرمایه‌گذاری خود را بازیافت، از زمان همه‌گیری کرونا هرسال شاهد شکستن رکوردهای گردشگری بوده است. این بخش که حدود یک‌چهارم از اقتصاد یونان را تشکیل می‌دهد سال گذشته 15.7 درصد بیشتر درآمد ایجاد کرد.

ساخت‌و‌ساز نیز یکی از محرک‌های بزرگ رشد بوده است، به‌ طوری‌که سال گذشته مجوزهای ساخت در یونان  نسبت به 2019 حدود 56 درصد افزایش داشته است.

نشانه دیگری مبنی بر اینکه یونان مشکلات بدهی‌اش را پشت سر گذاشته، این است که فروش 30 درصد سهام فرودگاه بین‌المللی آتن، بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام آن در بیش از دو دهه گذشته بوده است.