به گزارش اکو ایران تورم نقطه ای کل کالاها در کشور در تیر ماه سال جاری ۳۲ درصد بوده است. به عبارت دیگر خانوار برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات در تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه سال گذشته، 32 درصد بیشتر هزینه کرده اند. این در حالیست که در تیر سال 96 تورم نقطه ای کل کشور حدود 8 درصد بوده است، به عبارت دیگر تورم نقطه ای در کشور 4 برابر شده است.

کمترین تورم نقطه ای به ثبت رسیده میان استان های کشور در تیر امسال 21 درصد بوده، این در حالیست که بالاترین تورم استانی در تیر 96 حدود 12 درصد بوده است. به بیان دیگر کمترین تورم استانی در تیر امسال حدود 9 واحد درصد از بالاترین تورم استانی در تیر 96 بالاتر است.

بررسی اختلاف تورم بین سال‌‌ ها ابزاری اساسی برای فهم و مدیریت بهتر اقتصاد است و به تصمیم‌گیران در همه سطوح کمک می‌کند تا با اطلاعات دقیق‌تری به پیش‌بینی و تنظیم سیاست‌ها بپردازند به عنوان مثال دولت‌ها برای برنامه‌ریزی بودجه‌های خود نیاز به پیش‌بینی دقیق تورم دارند.

بیشترین و کمترین تورم در میان استان ها

استان سمنان در حالی بالاترین نرخ تورم نقطه ای را در میان استان ها در تیر ماه سال جاری به ثبت رسانده است که از ابتدای سال ۱۴۰۳ روند تقریبا صعودی را طی کرده‌ است و در نهایت در پایان تیر ماه سال جاری نرخ ۳۷.۳ را ثبت کرد. افزایش نرخ تورم در این استان ناشی از افزایش قیمت هم خوراکی ها و آشامیدنی ها و هم غیر خوراکی و خدمات است. در مقابل کمترین تورم به ثبت رسیده در میان استان ها در انتهای تیر ماه سال جاری بر خلاف انتظارات مربوط به استان سیستان و بلوچستان با نرخ ۲۱ درصد بوده است زیرا که استان سیستان و بلوچستان از استان های محروم و کم برخوردار در کشور می‌باشد و سبد مصرفی آنها غالبا از مواد غذایی و خوراکی تشکیل شده است اما تورم تیر ماه سال جاری غالبا از سمت اقلام غیر خوراکی و خدمات بوده است بنابراین شاهد کمترین تغییر قیمت در استان هستیم.

030523

  بیشترین تورم ثبت شده در میان استان ها در پایان تیر ماه سال ۱۳۹۶ مربوط به  استان چهارمحال و بختیاری با نرخ ۱۲.۸ درصد بوده است و استان گیلان با نرخ ۶.۵ درصد کمترین نرخ تورم در میان استان ها در همین ماه سال ۱۳۹۶ را به خود اختصاص داده است .

بالاترین تورم نقطه ای متعلق به استان سمنان در تیر ماه سال جاری نزدیک به ۳ برابر بالاترین تورم نقطه ای در استان چهار محال و بختیاری در تیر ماه سال ۱۳۹۶ است.

بیشترین و کمترین افزایش تورم برای کدام استان است؟

روند رشد تورم نقطه ای تیر ماه سال جاری نسبت به تیرماه سال ۱۳۹۶ در میان استان ها میانگین ۲۳.۴ درصد را تجربه کرده است.

بالاترین اختلاف تورم تیر ماه سال جاری نسبت به تیر ماه سال ۱۳۹۶ متعلق به استان سمنان بوده است همان طور که گفته شد استان سمنان در قله تورمی استان ها در تیر ماه سال جاری بوده و شاهد تورم ۳۷.۳ درصدی بوده است این استان در تیر ماه سال ۹۶ تورم ۷.۷ درصدی را تجربه کرده است و جزو استان هایی بود که در این سال تورم پایین تر از میانگین نرخ تورم کل کشور را تجربه کردند . این اختلاف در این استان ۳۰ درصد بوده است این در حالیست که کمترین اختلاف تورم متعلق به استان سیستان و بلوچستان با اختلاف بیش از ۲ برابری نسبت به استان سمنان است . اختلاف تورم تیرماه سال جاری در استان سیستان و بلوچستان نسبت به تیر ماه سال ۱۳۹۶ فقط ۱۲.۴ بوده است تورم این استان در سال جاری پایین تر از میانگین تورم کل کشور و در سال ۹۶ بالاتر از میانگین تورم کل کشور است.

دومین رتبه بیشترین اختلاف تورم در این بازه متعلق به استان آذربایجان شرقی با نرخ  ۲۹.۲ درصد بوده است این استان در تیر ماه سال جاری نرخ تورم ۲۹.۷ درصد را تجربه کرد که پایین تر از میانگین نرخ تورم کل بوده  است اما نرخ تورم آن در تیر ماه سال ۹۶ . ۱۰.۵ درصد بوده که بالاتر از میانگین نرخ تورم کل کشور است. از طرفی دیگر دومین رتبه کمترین اختلاف تورم بین تیر ماه سال جاری و تورم تیر ماه سال ۱۳۹۶ به استان چهارمحال و بختیاری با نرخ ۱۵.۵ درصد تعلق دارد .

030523