به گزارش اکوایران، یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی، تورم تولیدکننده است که به آن «پیش‌نگر تورم‌» یا «پیشران تورم» نیز گفته می‌شود. مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود، این شاخص را برای بخش خدمات محاسبه و اعلام کرده است.

براساس این گزارش تورم ماهانه از 2.7 درصد در تیر به 2 درصد در مرداد امسال کاهش یافته و روند نزولی که از خرداد داشته را ادامه داده است. تورم سالانه نیز روندی کاهشی داشته و از 46.5 درصد به 44.7 درصد رسیده است. در مقابل تورم نقطه به نقطه در مرداد نسبت به تیر صعودی بوده و از 33.3 درصد به 35.9 درصد افزایش یافته است.

030621

پیشران تورم یا تورم تولیدکننده

 تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که قیمت کالا و خدمات به محض تولید و پیش از رسیدن به بازار مصرف‌کننده چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده و به نوعی نماگر هزینه‌های تولید است. به دلیل فاصله زمانی کوتاه بین تولید و مصرف خدمات، معمولا تورم تولیدکننده این گروه به تورم مصرف‌کننده آن نزدیک است.

محاسبه ماهانه این شاخص برای گروه خدمات، نشان‌دهنده تغییر هزینه تولید خدمات در هر ماه نسبت به ماه قبل است. نرخ نقطه به نقطه آن نیز تغییرات را در هر ماه نسبت به همان ماه در سال قبل می‌سنجد. همچنین، تورم تولید سالانه خدمات، حاصل نسبتی از میانگین تغییرات هزینه تولید خدمات در «12 ماه منتهی به ماه مورد بررسی» و «12 ماه منتهی به ماه مورد بررسی در یک سال قبل» است.

وضعیت انواع شاخص‌های تورم در مرداد

طبق گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه تولیدکننده گروه خدمات در مرداد امسال نزولی بوده و به 2 درصد رسیده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در مردادماه 1403 نسبت به ماه قبل، 2.0 درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم ماهانه با 5.4 درصد مربوط به گروه فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی و کمترین تورم ماهانه با صفر درصد مربوط به گروه آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه است.

تورم سالانه نیز در ماه گذشته روندی کاهشی داشته و به 44.7 درصد رسیده است. در مرداد بیشترین تورم سالانه با 59.3 درصد مربوط به گروه فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا و کمترین تورم سالانه با 22.3 درصد مربوط به گروه اطلاعات و ارتباطات است.

از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه، برخلاف روند سالانه و ماهانه روندی افزایشی داشته و به 35.9 درصد رسیده است. در مرداد بیشترین تورم نقطه به نقطه با 44.6 درصد مربوط به گروه آموزش و کمترین تورم نقطه به نقطه با 21.9 درصد مربوط به گروه فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی است.