به گزارش اکوایران، اگر بازار نفت سرنخ‌هایی درباره وضعیت اقتصادی بدهد،‌ می‌توان این سرنخ‌ها را در دو محصول نفتی جست‌وجو کرد: گازوئیل و نفتا؛ دو سوختی که در اروپا، وضعیت ناامیدکننده‌ای دارند.

به نوشته بلومبرگ، گازوئیل باعث حرکت کامیون‌ها، قطارها و کشتی‌ها می‌شود و در صنایعی مانند کشاورزی و ساخت‌وساز به کار می‌رود.

نفتا در صنعت پتروشیمی کاربرد دارد و از آن برای ساخت محصولات بسیاری - از تجهیزات پزشکی گرفته تا آدامس - استفاده می‌شود.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پیش‌بینی کرده مصرف گازوئیل و نفتا در اروپا با کاهش قابل توجهی در سال جاری میلادی روبه‌رو می‌شود و مصرف نفتا به پایین‌ترین سطح خود از سال 1975 خواهد رسید.

به گفته کارشناسان، رشد اقتصادی ضعیف اروپا، بخش تولیدی این قاره را به شدت تحت تأثیر قرار داده و همین امر تقاضای نفتا به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی و استفاده از گازوئیل برای تولید و جابه‌جایی کالاها را کاهش داده است.

اروپا یک واردکننده اصلی گازوئیل از خاورمیانه، هند و آمریکا و یک صادرکننده دائمی نفتا به آسیای شرقی و آمریکای لاتین است؛ بنابراین هرگونه کاهش قابل توجه در مصرف این دو محصول نفتی در اروپا می‎تواند یک تأثیر زنجیره‌ای برای اقتصادها و بازارهای نفت سراسر جهان داشته باشد و منجر به عواقب نامطلوبی شود.

اطلاعات شاخص مدیران خرید یا شامخ در منطقه یورو نشان‌دهنده کاهش ادامه‌دار تولید و افت بخش ساخت‌وساز در این منطقه است،‌ در حالیکه تورم همچنان بالاتر از هدف بانک مرکزی اروپا قرار دارد. آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا با کوچک شدن اقتصاد خود در سه ماهه سوم 2023 مواجه شد و این کشور در خطر ورود به رکود قرار دارد.

طبق گزارش‌ها، مصرف نفتا در سال جاری میلادی با کاهش 25 درصدی نسبت به سال 2021 روبه‌روست و به 844 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد که کمترین میزان در 48 سال اخیر است.

برخی کارشناسان، آهسته شدن تولید پتروشیمی در اروپا را به دلیل تقاضای پایین‌تر ناشی از تورم بالا، افزایش نرخ بهره و رشد مجدد قیمت گاز طبیعی عنوان کرده‌اند.

اطلاعات اخیر از پنج اقتصاد برتر اروپا شامل آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا نشان می‌دهد تقاضای گازوئیل در این کشورها کاهش یافته است.

از سوی دیگر، تقاضای گازوئیل و نفتا در چین با وجود ادامه بحران بخش مسکن این کشور با رشد قابل توجهی همراه شده است. از ژانویه تا آگوست سال جاری میلادی، تقاضا برای گازوئیل در چین با رشد 40 درصدی نسبت به مدت مشابه 2022 همراه شده و در همین مدت، مصرف نفتا بیش از دو برابر افزایش یافته است.