به گزارش اکوایران، آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار در تابستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد سهم اشتغال بخش صنعت نسبت به تابستان سال گذشته در مناطق شهری با افزایش و در مناطق روستایی با کاهش مواجه شده است.

 از سوی دیگر سهم اشتغال در بخش خدمات نسبت به تابستان سال گذشته در مناطق شهری کاهش داشته و در مناطق روستایی افزایش را تجربه کرده است.

تنها بخشی که هم در مناطق روستایی و هم در مناطق شهری رفتار یکسانی داشته بخش کشاورزی بوده است. سهم اشتغال بخش کشاورزی روستانشینان و شهرنشینان در تابستان سال جاری نسبت به تابستان ۱۴۰۱ با ریزش همراه بوده است.

بررسی دقیق سهم اشتغال هر بخش به تفکیک مناطق شهری و روستایی می‌تواند دید بهتری از وضعیت اشتغال در کشور بدهد.

تمایل شهرنشینان به اشتغال در بخش صنعت

سهم اشتغال هر بخش از تقسیم تعداد شاغلان آن بخش (صورت کسر) به تعداد کل شاغلان (مخرج کسر) کشور بدست می‌آید. بر اساس داده‌های مرکز آمار، از تابستان ۱۴۰۱ تا تابستان امسال به تعداد شاغلان مناطق شهری کشور بیش از ۷۳۵ هزار نفر افزوده شده است. این افزایش در تعداد شاغلان مناطق شهری کشور در ادامه به تحلیل وضعیت اشتغال بخش‌های مختلف اقتصاد کمک می‌کند.

بر اساس این آمارها سهم اشتغال بخش کشاورزی در مناطق شهری از ۶.۴ درصد در تابستان ۱۴۰۱ به ۶.۲ درصد در تابستان امسال رسیده است. بررسی آمارها گویای آن است که از تابستان سال گذشته تا تابستان سال جاری تعداد شاغلین این بخش تغییر چندانی نداشته اما همانطور که پیش‌تر اشاره شد به دلیل افزایش تعداد شاغلان مناطق شهری کشور، سهم اشتغال بخش کشاورزی در مناطق شهری با کاهش ۰.۲ واحد درصدی مواجه شده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم اشتغال بخش خدمات از ۵۸.۳ درصد در تابستان سال گذشته به ۵۸.۱ درصد در تابستان امسال رسیده است. این درحالی است که به تعداد شاغلین این بخش بیش از ۳۹۰ هزار نفر افزوده شده است. اما چون سهم این افزایش از کل شاغلین این بخش زیاد نبوده است اثر زیادی بر سهم اشتغال آن نداشته است. افزایش در تعداد کل شاغلان مناطق شهری کشور توانسته اثر بیشتری بر سهم اشتغال بخش خدمات داشته باشد. لذا سهم اشتغال بخش خدمات از کل اشتغال در مناطق شهری کاهش داشته است.

در نقطه مقابل سهم اشتغال بخش صنعت در مناطق شهری قرار دارد که برخلاف دو بخش دیگر در تابستان ۱۴۰۲ با افزایش در سهم اشتغال مواجه شده است. طبق بررسی‌ها سهم اشتغال بخش صنعت در مناطق شهری به ۳۵.۷ درصد رسیده که ۰.۵ واحد درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته است. به بیان دقیق‌تر می‌توان گفت در تابستان ۱۴۰۱ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر شاغل در مناطق شهری ۳۵۲ نفر در بخش صنعت مشغول به کار بودند که این عدد در تابستان سال جاری به ۳۵۷ نفر رسیده است.

photo_2023-10-24_14-33-44

تمایل روستاییان به اشتغال در بخش خدمات

وضعیت نیروی کار در مناطق روستایی نشان می‌دهد تعداد شاغلین مناطق روستایی از حدود ۵.۸ میلیون نفر در تابستان ۱۴۰۱ به حدود ۶ میلیون نفر در تابستان امسال رسیده است. این افزایش در تعداد شاغلین مناطق روستایی می‌تواند بررسی وضعیت اشتغال بخش‌ها را در این بخش بهتر توضیح دهد.

وضعیت اشتغال بخش کشاورزی از کل شاغلان مناطق روستایی گویای آن است که تعداد شاغلان این بخش در یک سال گذشته ۵۸ هزار نفر بیشتر شده است. اما به دلیل افزایش اندک تعداد شاغلان این بخش (صورت کسر) نسبت به افزایش کل تعداد شاغلان نقاط روستایی (مخرج کسر) ، سهم اشتغال بخش کشاورزی در مناطق روستایی کاسته شده است. طبق آمارها سهم اشتغال در بخش کشاورزی از ۴۴.۸ درصد در تابستان سال گذشته به ۴۴.۵ درصد در تابستان امسال رسیده است.

آمارهای نیروی کار در تابستان سال جاری نشان می‌دهد تحلیل وضعیت اشتغال بخش صنعت در نقاط روستایی نیز همانند بخش کشاورزی بوده است. بر این اساس سهم اشتغال در این بخش از ۲۹.۳ درصد تابستان سال گذشته به ۲۸.۸ درصد در تابستان سال جاری رسیده است.

از سوی دیگر سهم اشتغال روستاییان در بخش خدمات در تابستان ۱۴۰۲ بر خلاف دو بخش دیگر با افزایش روبرو بوده است. تعداد شاغلان بخش خدمات در مناطق روستایی در تابستان امسال به ۲۶.۷ درصد رسیده که نسبت به تابستان سال گذشته ۰.۸ واحد درصد رشد داشته است. به بیان دیگر می‌توان گفت به ازای هر هزار نفر شاغلان روستایی در تابستان سال گذشته ۲۵۹ نفر به فعالیت خدماتی مشغول بودند که این عدد در تابستان امسال ۲۶۷ نفر شده است.

تمایل پایین مردم به اشتغال در بخش کشاورزی

به طور کلی می‌توان گفت از تابستان سال گذشته تا تابستان سال جاری به تعداد شاغلین هم در بخش روستایی و هم در بخش شهری اضافه شده است. اما شاغلان به طور یکسان بین بخش‌های مختلف اقتصادی تقسیم نشده‌اند. برای مثال روستاییانی که وارد بازار کار شده‌اند بیشتر ترجیح دادند در بخش خدمات مشغول به کار شوند. این درحالی است که ترجیح شهرنشینان اشتغال در بخش صنعت بوده است.

شواهد گویای آن است که از تابستان سال گذشته تا تابستان سال جاری اشتغال بخش کشاورزی هم در مناطق روستایی و هم در مناطق شهری با کم اقبالی مواجه شده است.

photo_2023-10-24_14-33-51