به گزارش اکوایران، حمله موشکی شب گذشته ایران به اسرائیل سبب شد نگرانی‌ها از احتمال ایجاد اختلال در عرضه از خاورمیانه شدت بگیرد و قیمت نفت با جهش مواجه شود.

براساس گزارشی از بلومبرگ، بنیامین نتانیاهو ایران را تهدید به تلافی کرده و خطر شدت گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه وجود دارد. نفت خام برنت پس از این حملات در روز سه شنبه با 5 درصد افزایش مواجه شد، و روز چهارشنبه نیز مجددا افزایش پیدا کرد و به بالای 74 دلار در هر بشکه رسید.

با این حال، به گفته معامله گران و تحلیلگران، بازار بطور کامل ریسک جهش بیشتر در قیمت‌ها در صورت حمله به تجهیزات نفتی ایران یا بسته‌شدن تنگه هرمز را قیمتگذاری نکرده است.

تحولات اخیر درحالی صورت گرفته است که مدیران پولی و صندوق‌های تامینی به دنبال نگرانی بابت کاهش تقاضا و عرضه بیش از حد، دیدگاه نزولی درباره آینده قیمت نفت داشتند. +OPEC قرار است از ماه دسامبر عرضه خود را افزایش دهد، درحالی که تولید کنندگان نفت خارج از این اتحاد نیز عرضه را افزایش داده‌اند.

نفت

به گفته باب مک نالی، رئیس Rapidan Energy Group و از مشاوران دولت جورج دبلیو بوش، بازار نفت به ریسک ژئوپلتیکی واکنش کوتاهی دارد چراکه صرف ریسک نفت خام تنها زمانی افزایش پیدا می‌کند که بازار شاهد تنشی باشد که بطور مستقیم زیرساخت‌های انرژی یا عرضه را هدف قرار دهد، یا اینکه اسرائیل به زیرساخت‌های مهم رژیم ایران حمله کند.

حملات ایران، که روزانه بیش از 3 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، در تلافی مجموعه حملات اسرائیل در روزهای اخیر به لبنان انجام شد. ایران پس از کشته شدن رهبر حماس در تهران در ماه جولای نیز اسرائیل را تهدید به تلافی کرد.

براساس تخمین‌های اولیه از سوی Clearview Energy Partners، درصورتی که آمریکا و متحدانش تحریم‌هایی بر ایران اعمال کنند قیمت نفت می‌تواند تا 7 دلار در هر بشکه و در صورت حمله به زیرساخت‌های انرژی ایران می‌تواند تا 13 دلار در هر بشکه افزایش یابد. اختلال در عرضه از تنگه هرمز اما می‌تواند تاثیر بزرگ‌تری داشته باشد و قیمت را 13 تا 28 دلار افزایش دهد.

تنگه هرمز آبراه باریکی در دهانه خلیج فارس است که حدود 30 درصد از تجارت نفت جهان از آن انجام می‌شود، بنابراین ایجاد اختلال در آن می‌تواند به‌شدت قیمت نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته تحلیلگران و معامله‌گران، در صورت بروز اختلال‌های بزرگ و طولانی در خاورمیانه، آمریکا احتمالا ذخایر استراتژیک نفت خود را عرضه خواهد کرد. ذخایر آن درحال حاضر حدود 383 میلیون بشکه نفت را نگهداری می‌کند، که ضربه‌گیر مهمی برای کاهش عرضه بازار خواهد بود.

با بازگشت صرف ریسک‌های ژئوپلتیکی، نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد از اینکه افزایش قیمت‌ها کاهش یابد، چراکه بسیاری از معامله گران کنار ایستاده‌اند و منتظر نشستن گردوغبار هستند؛ شرایطی که بازار را نسبت به معامله گران الگوریتم محور که اخیرا بر سر زبان‌ها افتاده‌اند آسیب پذیر می‌کند.