به گزارش اکو ایران، تورم ماهانه شهریور دوباره صعودی شده و سیری افزایشی پیدا کرده است. در پایان تابستان تورم ماهانه کشور برابر با 2.2 درصد اعلام شده که 0.2 واحد در صد از ماه قبل خود بیشتر بوده است. بررسی شاخص قیمت مصرف کننده در اقلام مختلف کشوری نشان می دهد بیشترین تاثیر در رشد قیمت از ناحیه اجاره و خوراکی ها بوده است.

بررسی سهم تورم ماهانه در اقلام مهم

طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، تورم ماهانه که در مرداد ماه مسیری نزولی را استارت زده بود دوباره حرکت خود را تغییر داده است. این نهاد همواره در تبیین شاخص قیمت مصرف کننده این متغیر را به تفکیک شهر و روستا و کل کشور در 12 گروه کالایی مهم مورد ارزیابی قرار داده و به صورت ماهانه تغییر شاخص را در هر مقطع محاسبه می کند. درکنار اعلام تورم ماهانه در هر گروه وزن هر کدام از بخش ها به طور متوسط در کشور نیز مورد تحلیل قرار گرفته و بررسی می شود هر بخش چه تاثیری را در کل تورم ثبت شده در کشور داشته است؟

در همین رابطه بنابر آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم اجاره در خانوارهای کشور برابر با 3.5 درصد بوده که با توجه به سهم آن در شاخص قیمت مصرف کننده محاسبه می شود از کل تورم ماهانه این ماه (2.2 درصد) تقریبا نیمی از آن در بخش اجاره بوده است. طبق داده های مرکز آمار وزن تورم اجاره در شهریور برابر با 1 درصد محاسبه می شود که بالاترین سهم در میان 12 گروه اصلی قلمداد می شود.

رده دوم در این ارزیابی به بخش خوراکی ها تعلق داشته است. در این بخش تورم ماهانه برابر با 2.1 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.7 واحد درصد بیشتر شده است. سهم این بخش در تورم ماهانه شهریور نیز معادل با 0.6 درصد به دست آمده که پس از اجاره، تاثیر گذارترین بخش در افزایش قیمت ها در این ماه تلقی می شود.

در آخر دخانیات و حمل و نقل آخرین گروه ها در رشد قیمت ماهانه شهریور ماه بوده اند که وزن آن ها به ترتیب برابر با 0.01 و 0.02 درصد بوده است.

برخی کارشناسان ریشه رشد قیمت ها دراین ماه را ناشی از وضعیت فصلی قلمداد کرده و مدعی می شوند رونق بازار اجاره در پایان تابستان، می تواند یکی از مهم ترین دلایل رشد قیمت ها دراین گروه باشد. برخی دیگر اما  گرچه تورم اجاره را در ادامه رشد همواره ماه های اخیر تلقی کرده و تاکید دارند تورم تولید کننده  مسکن و تغییر مابقی شاخص های اقتصادی نقش موثری را در رشد قمیت های این بخش داشته است. در نهایت هم تورم نقطه ای در این شاخص برابر با 32.2 درصد در کل کشور به ثبت رسیده است. به این معنا که شاخص قیمت اجاره در کل نقاط کشور به طور میانگین 32 درصد بیشتر از موقعیت مشابه خود در سال گذشته شده است.

تورم