به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی در گزیده آمارهای اقتصادی خود که به صورت ماهانه منتشر می کند وضعیت بده بستان بانک ها، بانک مرکزی و دولت را اعلام می کند.

در بخش دولتی به طور کلی دو سمت عمده رصد می شود: دولت و شرکت های دولتی. در قسمت نقدینگی از سمت عرضه بررسی می شود عملکرد دولت و خالص بدهی های این نهاد به همراه شرکت های دولتی چه تغییری را رقم زده است؟ آمارها خبر از اتفاقی مهم در پایان شهریور ماه داشته اند.

رکوردزنی بی سابقه در بدهی شرکت های دولتی 

مجموع خالص بدهی شرکت های دولتی به بانک ها و بانک مرکزی برابر با 90 هزار و 930 میلیارد تومان بوده است. بررسی ها نشان می دهند این میزان رشد بدهی در شرکت های دولتی حداقل در دو سال اخیر سابقه نداشته است.

تفکیک آماری این شاخص به دو بخش بانک ها و بانک مرکزی نیز نشان می دهد خالص بدهی این گروه به بانک ها وموسسات اعتباری با رشدی 131 درصدی نسبت به شهریور پارسال به 39 هزار و 480 میلیارد تومان رسیده است. رشدی که به مراتب بالا قلمداد می شود.

در کنار آن نیز، طلب بانک مرکزی از شرکت های دولتی 93 درصد رشد داشته و به 51 هزار و 400 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است. رشد بدهی های شرکت های دولتی در حالی رقم خورده که خالص بدهی دولت نیز در این مدت به آماری در مسیر افزایش قرار گرفته است.

رکورد 10 ماهه رشد بدهی های دولت در شهریور 1401

طبق داده های بانک مرکزی در شهریور ماه امسال، مجموع بدهی های دولت برابر با 405 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل رشد 9 درصدی را ثبت کرده است. 

بررسی این رشد با ماه های قبل نیز نشان می دهد جهش نقطه ای خالص بدهی های دولت به کل سیستم بانکی، بالاترین سطح را در 10 ماه اخیر داشته است.

در این میان خالص بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان شهریور برابر با منفی 78 هزار و 720 میلیارد تومان بوده و این رقم در سمت بانک ها معادل با 484 هزار و 390 میلیارد تومان بوده است.

به عبارت دیگر بدهی دولت به بانک مرکزی 243 درصد کاهش داشته و در عوض خالص طلب بانک ها از دولت 22.6 درصد بیشتر شده است.

برخی تحلیل گران واسطه گری مالی بانک ها میان دولت و بانک مرکزی را عامل کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی و در مقابل رشد بدهی این نهاد به بانک ها قلمداد کرده اند.

بدهی دولت