به گزارش اکوایران، علی صالح‌آبادی جمعه شب (25 آذر) در برنامه تلویزیونی «صف اول»، به تاثیر پایه پولی بر تورم اشاره کرده و گفته که پایه پولی باید کنترل شود. پایه پولی، همان پولی است که بانک مرکزی به جامعه تزریق می‌کند. بخشی از پولی که بانک مرکزی به اقتصاد تزریق می‌کند، مربوط به خرید ارزهای دولت است.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرده که دولت درآمد ارزی دارد و این ارزها را بانک مرکزی از دولت خریداری کرده و ریال آن را به دولت می‌دهد و در ادامه باید این ارز را در بازار تزریق و ریال را جمع کند.

بر اساس اظهارات صالح‌آبادی، نقدینگی هم پولی است که بانک‌ها خلق می‌کنند و هم پولی است که بانک مرکزی خلق می‌کند. پولی که بانک مرکزی ایجاد می‌کند با ضریب حدود هشت تبدیل به نقدینگی می‌شود؛ بنابراین هر ریالی که بانک مرکزی به جامعه تزریق کند بعد از چرخشی که در نظام بانکی دارد حدود ۷ واحد دیگر به آن افزوده شده و به صورت نقدینگی بروز می‌کند که به این ضریب، ضریب فزاینده گفته می‌شود.

21254

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل کمیته پایه پولی و نقدینگی از سال گذشته در بانک مرکزی گفته «یکی از دلایل رشد نقدینگی این بود که بانک مرکزی در همان ابتدای سال به موجب قانون بودجه به دولت تنخواه می‌دهد که ما این تنخواه را حذف کردیم. با حذف این تنخواه، از تزریق حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان باید به اقتصاد جلوگیری شد. در واقع دولت با استفاده از سپرده‌های خود نزد بانک مرکزی این کار را انجام داد و بانک مرکزی پول جدیدی به دولت نداد که این کار باعث شد رشد نقدینگی در فروردین ماه منفی شود.»

به گفته صالح آبادی، در پایان امسال باید رشد نقدینگی به کمتر از ۳۰ درصد برسد.

5465

آنطور که رئیس کل بانک مرکزی گفته، رشد نقدینگی دوازده ماهه در ابتدای دولت سیزدهم 42.8 درصد بوده است که در پایان آبان حدود ۹ واحد درصد کاهش یافته و به 34.3 درصد رسیده و در ۱۲ ماهه امسال نیز انتظار بر این است که رشد نقدینگی به کمتر از ۳۰ درصد برسد و برنامه‌های ما برای سال آینده این است که این نرخ رشد به زیر ۲۵ درصد برسد.

کاهش نرخ تورم ماهانه از تیر 1401

صالح‌آبادی درباره نرخ تورم ماهانه هم گفته که «نرخ تورم ماهانه از ابتدای دولت یعنی آبان سال گذشته 2.4 درصد بوده و به ترتیب در آذر و دی و بهمن به در به میزان ۱.۸ درصد، ۱.۳ درصد و ۱.۶ درصد رسیده و در پایان اسفند به میزان ۰.۵ درصد رسیده است. این نسبت از ابتدای سال تا خرداد روند افزایشی داشته است و از ۲.۱ درصد به ۵.۱ درصد و در نهایت ۱۰.۶ درصد می‌رسد، اما از تیر روند کاهشی داشته و به ترتیب طی تیر تا آبان به ۴.۳ درصد، ۲.۴ درصد، ۲.۶ درصد، ۲.۹ و به ۲.۲ رسیده است.»
 

6956

 

98

رئیس کل بانک مرکزی درباره علت افزایش نرخ تورم ماهانه در ابتدای سال، دلیل اصلی آن را «اجرای مردمی‌سازی یارانه‌ها، افزایش حقوق معادل ۵۷ درصد، تغییر مبنای عوارض گمرکی و حقوق ورودی» اعلام کرده که به گفته او، «نصف تورم امسال مربوط به این سه عامل است.»

رشد تورم در سال آینده کاهشی است

صالح‌آبادی در ادامه گفته «در سال آینده رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم روند کاهشی خواهد داشت.»

افزایش 64 درصدی تامین ارز در سامانه نیما

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرده که در اوایل دولت سیزدهم نرخ ارز نیمایی ۲۳ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۲۸ هزار تومان رسیده است.

به گفته صالح آبادی، از ابتدای سال تاکنون ۳۲.۱ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده که این میزان سال گذشته در همین مدت ۱۹.۶ میلیارد دلار بود که نشان از افزایش ۶۴ درصدی عرضه ارز در سامانه نیماست. این نشان می‌دهد که وضعیت ارزی کشور نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بوده است.

نرخ دلار بازار غیررسمی واقعی نیست

بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، «از اواخر سال ۹۸ نرخ دلار در بازار غیررسمی شروع به افزایش با شیب بسیار زیادی کرد و در مهرماه سال ۹۹ نرخ دلار به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و پس از آن کاهش پیدا کرد تا اینکه امسال در ماه‌های اخیر روند افزایشی نرخ دلار را در بازار غیر رسمی داشتیم.»

صالح‌آبادی بیان کرده که در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی اسکناس ارز فروخته شد که این میزان در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به ۲ میلیارد و ۹۶ میلیون دلار رسیده است که نشان از افزایش ۴۵ درصدی دارد.

آنطور که رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز در بازار غیر رسمی گفته، یک بخشی از آن به تقویت شاخص دلار برمی‌گردد، چراکه ارزش دلار به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از ۰.۵ به چهار درصد طی چند مرحله تقویت شده است.

علت نوسانات قیمت دلار در بازار ارز

صالح‌آبادی درباره علت نوسانات نرخ ارز هم گفته «بخشی از دلایل نوسانات نرخ ارز به فضا و حوادثی که در یکی دو ماه اخیر در کشور اتفاق افتاده و وجود محدودیت‌ها و پدیده قاچاق برمی‌گردد و بخشی از آن نیز به دلیل نوسانات فصلی بوده که ما همواره در یکی دو ماه پایانی سال میلادی با افزایش نرخ ارز مواجه می‌شویم.»

بر اساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، در بازار غیر رسمی، با حجم معاملات کمی در بازار نرخ تعیین می‌شود و اعتقاد ما این است که نرخ این بازار واقعی نیست و این افزایش‌های هیجانی تعدیل خواهد شد. بانک مرکزی نیز به عنوان بازارساز و سیاست‌گذار، برنامه‌هایی را برای تعدیل نرخ دارد و ثبات به بازار باید برگردد.

صالح‌آبادی درباره برنامه‌های بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز گفته که یک اقدام بسیار مهم این است که نقشه ارزی و تجاری کشور بر هم منطبق باشد. ما ارزهای زیادی را در اختیار داریم اما مهم این است که واردکننده نیز همان ارزها را نیاز داشته باشد، بنابراین کمیته مشترکی از بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت نفت برای این منظور تشکیل داده‌ایم تا ارزهای پرطرفدار را در بازار عرضه کنیم و ارزهای کم‌طرفدار را تبدیل به ارز پرطرفدار نماییم که این اقدامات از فردا تشدید خواهد شد تا نقشه تجاری کشور بر نقشه ارزی منطبق شود.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرده که تامین ارز کالاهای اساسی و دارو  ۴۸ ساعته انجام می‌شود و در مورد سایر کالاها نیز از ۳۰ روز به ۲۰ روز کاهش یافته است. همچنین در نظر داریم کالاهایی را که در گذشته در بازار رسمی تامین ارز نمی‌شدند به این بازار بیاوریم چراکه به اندازه کافی ارز در اختیار داریم.

به گفته صالح‌آبادی، سقف حواله‌جات ارزی از ۵ به ۳۰ میلیون یورو افزایش یافته، همچنین سقف تسهیلات ارزی کالاهای اساسی از ۲۰ به ۶۰ میلیون یورو رشد کرده و بانک مرکزی در نظر دارد واردکنندگان بتوانند از سامانه نیما ارز را مستقیم از صادرکننده خرید کنند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران گفته که «بدون برجام توانستیم ۱.۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده را به مرحله وصول و استفاده برسانیم و وصولی‌های ما بهتر از گذشته شده و دست ما باز است.»

.

 

.

.

 

.

 

.