به گزارش اکو ایران، نرخ بهره بین بانکی در کشور مسیر خود را ثابت نگه داشته و تغییری را رقم نزده است. اتفاقی که در این هفته رخ داده در جهت مسیر این شاخص تمام هفته های قبل بوده است؛ یعنی سیاست بانک مرکزی در خصوص ثبات نرخ سود بین بانکی.

 ثبات هفتگی نرخ سود بین بانکی در مرز 21 درصد

در هفته منتهی به 28 دی ماه نرخ بهره بین بانکی برابر با 21.04 درصد بوده و تغییر قابل توجهی را با هفته قبل خود نداشته است. به طورکلی نرخ های سود 21 درصد در دی ماه تجربه شده و همچنان در این مرز نوسان اندکی داشته اند.

این نرخ به صورت موزون از  بده بستان بانک ها با یکدیگر در بازار شبانه استخراج می شود و هر چه در این بازار تقاضای نقدینگی بالاتر باشد نرخ هم روند صعودی تری را پیدا خواهد کرد.

اما در این هفته ها نرخ همچنان ثابت مانده آیا این اتفاق به معنای ثبات تقاضای پول در بانک ها بوده است؟ برای پاسخ به این سوال خوب است نگاهی به بازار باز به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای بین بانکی بیندازیم.

حجم تزریق پول در بازار باز بالارفت

تزریق نقدینگی در بازار باز در هفته های اخیر، صعودی شده است. این رقم در هفته منتهی به 28 دی ماه برابر با 112 همت بوده و همانند هفته های قبل خود در سطح بالایی به ثبت رسیده است. بالا بودن سطح تزریق نفدینگی در این بازار جدا از رسوب پول در پایه پولی می تواند نشانه ای جدی را نیز به همراه داشته باشد. این که بانک ها مشکل نقدینگی جدی دارند و سعی می کنند تا با دادو ستداوراق دربازار باز این نقدینگی را مترفع سازند. این در حالی است که البته نرخ سود بین بانکی همچنان ثابت مانده که به گفته برخی می تواند این ثبات به صورت دستوری از سوی بانک مرکزی اعمال شده باشد. در این صورت مازاد نقدینگی در بانک ها عامل تورم زایی در اقتصاد به شمار رفته و ممکن است آینده تورمی برای ایران به همراه داشته باشد.

نرخ سود