به گزارش اکوایران، در میانه زمستان درجات نرخ بهره بین بانکی شروع به بالارفتن کرده است. نرخی که به باور بسیاری از تحلیلگران از شاخص های کلیدی اقتصاد شمرده می شود. برخی بالارفتن این نرخ را در شرایط کسری پایدار نقدینگی در کشور از مهم ترین نمایشگرهای احتمالی کاهش تورم در کشور می دانند و در جبهه موافقان رشد نرخ بهره بین بانکی ایستاده اند. این در حالی است که فعالان بازار سرمایه همواره ساز مخالف با این رشد داشته اند. این عده معتقدند افزایش نرخ بهره بین بانکی در کشور می تواند موجب کاهش بازدهی بورس در بازارسرمایه شود.

با این حال داده های بانک مرکزی نشان می دهد نرخ بهره بین بانکی سویی صعودی گرفته و اکنون به بالاترین سطح خود از آبان 1399 تاکنون رسیده است.

رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 19 بهمن 

طبق داده های بانک مرکزی در هفته منتهی به 19 بهمن ماه سال 1401، نرخ بهره بین بانکی برابر با 21.78 درصد به ثبت رسیده است. بررسی ها نشان می دهد این شاخص نسبت به هفته قبل حدودا 0.61 واحد درصد بیشتر  شده و به سقف خود در بازار بین بانکی نزدیک تر شده است

این نرخ در بازار بین بانکی به دست آمده و حاصل دادو ستد بانک ها با یکدیگر است. در بازار شبانه بانک هایی که دارای کسری هستند می توانند نیاز خود را از طریق استقراض از بانک های دارای مازاد برطرف کنند. نام بازار شبانه به این دسته از معاملات به آن خاطر است که تاریخ سررسید آن کوتاه مدت بوده و بانک ها وام قرض گرفته شده را سریع تر برمی گردانند.

نرخ سود وام دهی در این بده بستان از مهم ترین شاخص های تاثیرگذار در اقتصاد بوده و در ادبیات اقتصادی به نوعی قیمت پول تلقی می شود. در همین رابطه بانک مرکزی دامنه ای را در خصوص نرخ سود در این معاملات تعریف کرده است. 14 تا 22 درصد؛ که چندسالی است در همین دامنه بانک ها بایکدیگر دادوستد می کنند. 

در هفته های اخیر ماه بهمن در کشور نرخ بهره بین بانکی خیز جدی برداشته و اکنون به بالاترین سطح خود در 26 ماه اخیر رسیده است. یعنی تقریبا دو سال و دوماه گذشته.

باتوجه به آن که بانک مرکزی در ابتدای این ماه، نرخ سود سپرده های سه ساله را تا مرز 23 درصد بالابرده برخی انتظار ادامه روند صعودی نرخ بهره بین بانکی در هفته های اخیر را نیز دارند.

نرخ سود