در سال جاری چهل و دو مرحله حراج اوراق بدهی برگزار شده است. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان عرضه می کند تا با فروش آن ها درآمدهای خود را بالا ببرد. برخی معتقدند درآمدزایی دولت در این بازار می تواند از جهات تورمی به سود کشور باشد. چرا که هر جه اوراق فروخته شده از سوی دولت بالاتر برود در این صورت نیاز دولت به مسیرهای تورم زای کسب درآمد کمتر خواهد بود.

در همین رابطه در هفته اخیر قرار بود دولت 48 همت اوراق بدهی را برای فروش در بازار عرضه کند. در این بازار دو دسته مشتری همواره ازدولت اوراق خریداری می کنند. بورسی‌ها و بانکی ها. هرکدام بنابر شرایط مالی خود و اوراق عرضه شده در بازار به خرید اوراق از دولت می پردازند. در همین رابطه در هفته های اخیر نرخ سود اوراق بدهی دولتی جهش قابل توجهی داشته و در بالاترین سطح خود در سال های اخیر قرار گرفته است.

افزایش نرخ سود در این بازار به منزله رشد جذابیت اوراق برای معامله گران است. هر چه نرخ سود بالاتر باشد و تاریخ سررسید کوتاه مدت تر مشتریان رغبت بیشتری به خرید اوراق داشته و در نهایت تامین کسری بودجه با مسیر هموارتری مواجه خواهد شد.

با این حال در هفته سوم اسفند، دولت فروش اوراق بدهی را در دو مرحله می فروشد. در وهله اول در هفته سوم اسفند تنها یک دسته اوراق فروخته شده و مابقی به 23 اسفند امسال موکول شده است.

در همین خصوص به گزارش اکوایران به نقل از اقتصادنیوز، در هفته منتهی به نیمه اسفند امسال، حجم خرید اوراق بدهی دولتی برابر با ۵۵۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. در این بازار، دولت اوراق بدهی را به مشتریان عرضه میکند و خریداران نیز متناسب با ویژگی اوراق عرضه شده در بازار مشارکت می کنند. 

در هفته ای که قرار بود آخرین مرحله فروش اوراق بدهی در سال جاری باشد، دولت اما فروشی مقطعی را رقم زده و طبق اطلاعات بانک مرکزی آخرین حراج امسال به هفته بعد منتقل شد 

اوراق بدهی

فروش تمام اوراق بدهی دولتی هفته سوم به بورسی ها 

در هفته منتهی به ۱۶ اسفند ماه سال جاری مرحله چهل ودوم حراج اوراق بدهی دولتی برگزار شده وطی آن ۵۵۰ میلیارد تومان از کسری بودجه دولت تامین شده است. غالبا در این بازار بانک ها و بورسی ها مشتریان دولت هستند. با این حال داده های بانک مرکزی نشان می دهد در هفته اخیر، سهم مشارکت بانک ها در بازار اولیه برابر  باصفر بوده و تمام اوراق را بورسی ها خریداری کردند. 

بررسی ها نشان می دهد یکی از مهم ترین دلایل بازگشت بورسی ها به این بازار رشد نرخ سود اوراق بوده است. این نرخ در بالاترین درجات هفته های اخیر قرار گرفته است. 

رکوردزنی نرخ سود اوراق بدهی دولتی 

براساس آمارها و داده های بانک مرکزی تنها اوراق فروخته شده در هفته اخیر، اراد 120 بوده است. این اوراق را دولت با نرخ سود بالایی فروخته است. طبق داده های بانک مرکزی نرخ سود اوراق فروخته شده برابر با ۲۶.۱۷ درصد بوده که تقریبا بالاترین سطح نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی بوده است. تاریخ سررسید این اوراق نیز البته سه ساله بوده و به همین دلیل بیشتر مورد علاقه فعالان بازار سرمایه بوده تا نهادهای مالی.

در نهایت بانک مرکزی درگزارش خود از وضعیت حراج اوراق بدهی دولتی در هفته اخیر اعلام کرد ادامه حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری به 23 اسفند ماه امسال موکول شده است.