به گزارش اکوایران، نرخ بهره بین بانکی در کشور روند صعودی خود را ادامه داده و به رکورد خود در هفت سال اخیر رسیده است.

در ابتدای سال جاری نرخ بهره بین بانکی صعودی شد. این شاخص به نوعی دماسنج تورمی کشور محسوب می شود. برخی معتقدند در کشور به منظور کنترل نرخ تورم، بانک مرکزی می‌تواند با رشد نرخ بهره بین بانکی قیمت پول را بالا برده و وضعیت رشد قیمت‌ها در کشور را محدود کند.

نرخ سود

رکورد هفت‌ساله نرخ بهره شکست

نرخ بهره بین بانکی در هفته دوم فروردین ماه امسال برابر با 23.36 درصد از سوی بانک مرکزی اعلام شد. این شاخص نسبت به هفته قبل خود در سال گذشته در حدود 0.36 واحد در صد رشد داشته و سیر صعودی خود در پایان سال گذشته را ادامه داد. پیش از این نرخ سود بین بانکی در بالاترین سطح هفت سال گذشته قرار داشته و هنوز هم این رکوردزنی تداوم دارد.

در نیمه زمستان سال قبل بانک مرکزی به منظور پیشگیری از رشد تورم در کشور دامنه نرخ بهره را در بازار بین بانکی بالا برد. در این بازار که بانک ها می توانند نیازهای کوتاه مدت خود را از طریق بده بستان با همدیگر برطرف کنند نرخ سود معاملات در کریدوری حرکت می‌کند که بانک مرکزی تعیین‌کننده آن است.

طبق داده‌های بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی دامنه نرخ سود بین بانکی تا پیش از بهمن ماه 1401 در دامنه 14 تا 22 درصد قرار داشت. در نیمه زمستان امسال بانک مرکزی برای آن که بتواند استقراض بانک ها در بازار بین بانکی را کنترل کند، کریدور نرخ سود را بالا برده و این شاخص را از 17 تا 23 درصد قرار داد.

همین موضوع موجب شد تا نرخ بهره بین بانکی بالا رفته و بانک‌ها با هزینه بیشتری از یکدیگر استقراض کنند؛ اتفاقی که به نوعی می‌تواند عملی ضدتورمی در کشور محسوب شود اما برخی دیگر این اتفاق را برای مهار تورم ناکافی می‌دانند؛ چراکه این عده معتقدند وضعیت بدهی بانکی در کشور در سطح بالایی قرار داشته و کسری نقدینگی به حدی بالاست که به سادگی با رشد نرخ بهره بین بانکی قابل کنترل نیست.

نرخ سود