به گزارش اکوایران، نرخ بهره بین بانکی در کشور همچنان روندی صعودی دارد. شاخص مهم اقتصاد کشور به نوعی یکی از مهم ترین متغیرهای تاثیرگذار بر اقتصاد کشور محسوب می شود. برخی از این متغیر به عنوان دماسنج تورم یاد می کنند و معتقدند هر چه نرخ بهره بین بانکی در کشور بالاتر باشد قیمت پول بالاتر بوده و در ادامه احتمال رشد تورم کمتر خواهد بود.

در همین رابطه داده های بانک مرکزی در هفته منتهی به 16 بهمن ماه امسال نشان می دهد ددر این مقطع نرخ بهره بین بانکی برای سومین هفته متوالی رکورد هفت ساله خود را ارتقا داده است.

نرخ سود

رکوردزنی های ادامه دار نرخ بهره بین بانکی 

در هفته منتهی به 16 فروردین ماه امسال نرخ بهره بین بانکی برابر با 23.46 درصد بوده و نسبت به هفته قبل خود در حدود 0.1 واحد درصد افزایش پیدا کرده است. 

این نرخ در بازار بین بانکی کشف می شود. بانک های دارای کسری می توانند در این بازار از بانک های دارای مازاد استقراض نقدینگی کنند. استقراضی که تاریخ سررسید آن کوتاه مدت بوده و نرخ سود آن در دامنه ای که بانک مرکزی آن را تعیین کرده حرکت می کند.

در نیمه زمستان سال قبل کوریدور نرخ بهره بین بانکی جهش قابل توجه پیدا کرده و از 14 تا 22 درصد به 17 تا 24 درصد رسید. بانک هایی که نتوانند نیاز های نقدینگی خود را در بازار بین بانکی برطرف کنند می توانند با ابراز نیاز به بانک مرکزی، اعتبارات قاعده مند با نرخ سود سقف کوریدور دریافت کنند. این نرخ اکنون 2 واحد درصد رشد داشته و به 24 درصد رسیده است.

روند فزاینده نرخ سود بین بانکی در هفته های اخیر به نوعی می تواند علامت تداوم بحران در وضعیت مالی بانک ها باشد. به عبارت دیگر برخی از تحلیل گران این بازار معتقدند یکی از عوامل مهم رشد نرخ بهره بین بانکی در هفته های اخیر تشدید کسری منابع در بازار بین بانکی است که اکنون به افزایش نرخ بهره بین بانکی منجر شده است.

نرخ سود