به گزارش اکوایران،  بانک مرکزی آمار و ارقام هفتگی نرخ بهره بین بانکی مربوط به هفته منتهی به 6 اردیبهشت  سال 1402 را منتشر کرد.

طبق گزارش جدید بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی به روند صعودی خود ادامه داده و به سقف کریدور نزدیک تر شد. میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی با افزایشی 0.13 واحد درصدی از 23.49 درصد در هفته آخر فروردین  به رکورد تازه 23.62 درصد در هفته منتهی به 6 اردیبهشت سال 1402 رسید.  بررسی ها نشان می دهد رکورد هفت ساله این نرخ هم چنان ادامه دار بوده است.

این روند صعودی از نیمه زمستان سال گذشته آغاز شده و از هفته اول اسفند وارد کانال 23 درصد شد. به جز افتی جزئی در هفته منتهی به 23 فروردین 1402، همچنان روند افزایشی خود را ادامه می دهد. بانک مرکزی نیز در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد.

نرخ سود

وضعیت بازار شبانه در ابتدای اردیبهشت 1402

منظور از بازار بین‌بانکی یا بازارشبانه، بازاری است که در آن بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار کسری منابع می شوند،  از بانک‌های دارای منابع مازاد یا بانک مرکزی، براساس یک نرخ مشخص استقراض می‌کنند. 

طبق این تعریف، رشد نرخ بهره بین بانکی چون هزینه استقراض را برای بانک ها افزایش میدهد و به میتواند عامل بازدارنده استقراض بانکها باشد به عنوان یکی از ابزارهای سیاستی برای مدیریت نرخ تورم به شمار می آید. اما داده ها حاکی از آن است که علیرغم افزایش هزینه استقراض بانک ها ، تقاضا در بازار شبانه همچنان بالاست.

داده های بانک مرکزی نشان می دهد که  در هفته منتهی به 4 اردیبهشت ماه تزریق پول در بازار شبانه برابر با 60 همت بوده که نسبت با رقم 90 هزار میلیارد تومانی هفته پایانی فرودین کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. از آنجایی که  نرخ بهره بین بانکی متناسب باعرضه و تقاضا تعیین می شود، این بالا بودن نرخ بهره بین‌بانکی و نزدیک شدن به سقف کریدور 24 درصدی، نشان‌دهنده افزایش تقاضا در بازار بین بانکی و به دنبال تداوم کسری منابع بانکهاست . به عبارت دیگر نزدیکی نرخ بهره به سقف جدید می تواند علامتی از آن باشد که هنوز سقف جدید برای بانک ها کوتاه است