به گزارش اکوایران، عملیات بازار باز در آخر اردیبهشت کاهش پیدا کرد. در این بازار بانک مرکزی، در بانک‌ها تزریق پول انجام می دهد. این بسط پول به صورت میان مدت است و بانک ها باید در سررسید معلوم شده پول را به بانک مرکزی عودت دهند.

ثبت 90 همتی تزریق پول در بازار باز

در هفته منتهی به 25 اردیبهشت ماه امسال، هفتمین مرحله حراج بازار باز ثبت شد. در این بازار بانک ها در ابتدا به بانک مرکزی اوراق پیشنهادداده و این نهاد هم با صلاحدید خود از بانک ها خرید می کند. این خرید و فروش سررسید یک هفته ای دارد و در مقابل نرخ سود آن در سطح 23 درصد است.

بررسی ها نشان می دهد در حراج پنجم، تزریق پول در بازار باز برابر با 120 همت بوده که رکورد دومین تزریق پول در بازار باز به شمار می رفت. در هفته های بعد اما این روند نزولی شده ودر آخرین هفته اردیبهشت ماه برابر با 90 همت به ثبت رسید.

این در حالی بود که با توجه به معاملات روی داده در هفته قبل، بانک مرکزی 100 هزار و 440 میلیارد تومان نقدینگی از بانک ها جمع آوری کرده و در نهایت خالص عملکرد بانک مرکزی در این بازار را به منفی 10 هزار و 440 میلیارد تومان رسانید. اتفاقی که به معنای جذب حدودا 10 همتی پول در هفته پایانی اردیبهشت ماه محسوب می شود.در مقابل اما داده ها نشان از وضعیت صعودی تزریق پول دربازار شبانه داشته است.

بازار باز

رشد تزریق پول دربازار شبانه

در عملیات بازار شبانه، بانک های دارای مازاد می توانند نیازهای نقدینگی خود را به صورت کوتاه مدت برطرف کنند. در این معاملات بانک مرکزی، تعیین کننده کف و سقف نرخ سود بین بانکی است. کمترین نرخ برابر با 17 درصد و بیشترین نرخ معادل با 24 درصد است. در این بازار هر هفته بانک مرکزی رقمی را تزریق می کند که در هفته اخیر برابر با 48 هزار و 810 میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که در هفته قبل، حجم تزریق پول برابر با 30 هزار میلیارد تومان بوده و اکنون 18 همت به آن اضافه شده است.

در مجموع مبادلات بانک مرکزی در بانک ها نشان می دهد در هفته اخیر، منفی 8 هزار و 570 میلیارد تومان خالص عملکرد بانک مرکزی در بانک ها بوده است. به این معنا که در مجموع 8 هزار و 570 میلیارد تومان از بانک ها نقدینگی جذب شده است.

بازار باز