به گزارش اکو ایران، نرخ سود بین بانکی در هفته اخیر دوباره رشد کرد. در هفته منتهی به 27اردیبهشت ماه نرخ بهره بین بانکی در مقایسه با هفته گذشته  حدودا  0.15واحد درصد بیشتر شده است. این شاخص اقتصادی  ارتباط معناداری با تورم دارد.

بانک مرکزی در هر هفته نرخ بهره بین بانکی را در تابلوی آمارهای خود منتشر می کند. بررسی این موضوع  از این حیث حائز اهمیت است که تحلیلگران اقتصادی معتقدند با افزایش این نرخ، هزینه استقراض بانک‌ها در بازار پول افزایش پیدا می‌کند بنابراین افزایش آن رابطه‌ی معکوسی با رشد تورم در کشور دارد.

نرخ سود

روند صعودی نرخ بهره بین بانکی

در هفته چهارم  اردیبهشت ماه نرخ بهره بین بانکی معادل 23.76درصد ثبت شده است. این نرخ در هفته قبل معادل با 23.61درصد بوده است که افزایش حدودا 0.15واحد درصدی را طی این بازه مشاهده می‌شود.

نرخ بهره بین بانکی در بازار شبانه  کشف و تعیین می‌شود.  بانک‌ها  در مواجه با کمبود ذخایر پولی خود ناچارا به سراغ سایر سایر بانک‌ها می‌روند و اصطلاحا از یکدیگر پول قرض می‌کنند. این این بده بستان در دامنه نرخ سود تعیین شده از سوی بانک مرکزی حرکت می کند. بانک مرکزی به عنوان نهاد مسئول برای تعیین نرخ بهره، دالان نرخ بهره ( کریدور) را  در بازه 17 تا 24 درصد تعیین کرده است. سقف فعالیت در این نرخ برابر با 24 درصد است و بانک‌ها اگر نتوانند در نرخ‌های پایین‌تر  از سایر بانک‌ها پول قرض بگیرند می‌توانند  با این نرخ  از بانک مرکزی استقراض کند. داده های آماری نشان می دهد در هفته‌ی اخیر این نرخ تقریبا نزدیک به سقف خود قرار دارد.

تزریق پول بانک مرکزی در سقف بوده(24 درصد) و به صورت هفتگی از سوی این نهاد در قالب اعتبارات قاعده مند تعریف می‌شود.در همین رابطه داده های آماری نشان می‌دهد در هفته منتهی به 25 اردیبهشت اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در این هفته حدودا 18 همت بیشترشده  و به 48 هزار و 810 میلیارد تومان رسیده است.

این اتفاق نشان می‌دهد تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه افزایش یافته است. اما افزایش نرخ بهره در این مقطع نیز روایتگر افزایش تقاضای پول در بانک‌ها بوده است. به باور کارشناسان پولی و بانکی، زمانیکه نرخ بهره بین بانکی در فاصله‌ی اندکی با سقف کریدور ثبت می‌شود و افزایش تزریق پول از سمت بانک مرکزی شدت می گیرد تنها  علت این موضوع را می‌توان در افزایش کسری  شدید  ذخایر پولی  در بانک‌ها  و افزایش تقاضای بانک‌ها برای منابع مالی جویا شد. در نتیجه می‌توان گفت کسری منابع در بازار بین بانکی همچنان به قوت خود ادامه دارد.