به گزارش اکوایران، نرخ سود بین بانکی دوباره رشد کرد. در هفته منتهی به 20 اردیبهشت ماه نرخ بهره بین بانکی از هفته قبل خود حدودا 0.06 واحد درصد بیشتر شد.

این نرخ حاصل بده بستان بانک ها با همدیگر بوده و نقشی مهم را در اقتصاد کشور بازی می کند. برخی این شاخص را به نوعی هزینه قیمت پول می دانند و معتقدند بالا رفتن آن مانع از رشد تقاضای پول در کشور می شود.

نرخ سود

روند صعودی نرخ بهره بین بانکی

در هفته سوم اردیبهشت ماه در کشور نرخ بهره بین بانکی برابر با 23.61 درصد به ثبت رسید. این نرخ در هفته قبل معادل با 23.55 درصد بوده و اکنون 0.06 واحد درصد بالاتر آمده است.

نرخ بهره بین بانکی در بازار شبانه کشف می شود. در این بازار بانک ها از همدیگر استقراض پول می کنند. این بده بستان در دامنه نرخ سود تعیین شده از سوی بانک مرکزی حرکت می کند. کوردیدور تعریف شده از سوی بانک مرکزی از 14 تا 23 درصد است. تزریق پول بانک مرکزی در سقف بوده و به صورت هفتگی از سوی این نهاد در قالب اعتبارات قاعده مند تعریف می شود.

در همین رابطه داده های آماری نشان  میدهد اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در هفته گذشته حدودا 40 همت کمتر شده  و به 30 هزار و 440 میلیارد تومان تنزل پیدا کرده است.

این اتفاق نشان می دهد تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه افت قابل توجهی داشته است. اما بالاتر رفتن نرخ بهره خود نشان دهنده فزایش تقاضای پول در بانک ها بوده است. این  موضوع به نوعی نشان می دهد  در این مقطع استقراض پول از بانک های دارای مازاد بالاتر رفته و در مقابل تزریق بانک مرکزی کمتر شده است.