به گزارش اکو ایران، سطح بالای نرخ بهره بین بانکی در هفته دوم اردیبهشت ماه همچنان بالا بوده است. شاخی مهم اقتصادی کشور که در ارتباط مهم با نرخ تورم است.

بانک مرکزی در هر هفته نرخ بهره بین بانکی را در تابولی آمارهای خود منتشر می کند. این نرخ را تحلیلگران از حیث هزینه برتر کردن استقراض بانک ها در بازار پول، شاخصی می دانند که به نوعی می تواند افزایش آن خلاف جهت رشد تورم در کشور قلمداد شود.

در همین رابطه در ماه اهای اخیر این نرخ روند صعودی پیدا کرده نزدیک به سقف اعلام شده از سوی بانک مرکزی قرار گرفته است.

نرخ سود

نرخ بهره بین بانکی در هفته دوم اردیبهشت

در نخستین هفته اردیبهشت ماه امسال، نرخ بهره بین بانکی برابر با 23.62 درصد بوده و رکورد دار هفت ساله شد. این در حالی است که در هفته بعد، این شاخص 0.07 واحد درصد پایین تر آمده اما همچنان در سطح بالایی قرار داشته است.

طبق داده های بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 13 اردیبهشت 1402 برابر با 23.55 درصد به دست آمده است.

این در حالی است که بانک مرکزی در دومین ماه زمستان سال گدشته کوریدور نرخ سود بین بانکی را ارتقا داده و به 17 تا 24 درصد رسانده بود. بنابراین شاخص مهم اقتصادی کشور، با وجود رشد کوریدور اکنون به سقف خود نزدیک تر شده و چسبیده به این سطح قرار دارد.

رشد عملیات پولی بانک مرکزی در بازار باز در کنار افت 0.07 واحد درصدی این شاخص در هفته اخیر، نشان می دهد یکی از مهم ترین عوامل کاهش نرخ سود بین بانکی، تغذیه بانک های نیازمند از طریق بازار باز بوده تا به نوعی تقاضا در بازار شبانه را مدیریت کند. موضوعی که منجر به افت جزئی نرخ بهره بین بانکی در این مقطع شده است.