به گزارش اکو ایران، سه بازار مهم در هر هفته نقش مهم در شکل‌گیری نرخ سود دارد. بازارهایی که یک سوی همیشگی آن بانک ها هستند و البته هدف از راه اندازی آن مهار تورم.

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی بانک ها اوراق از دولت خریداری می کنند و از این اوراق می توانند استقراض پول کنند. البته آغاز حراج اوراق بدهی در هر سال از پایان بهار شکل می گیرد و در هفته های نخست در سکوت به سر می برد.

در دو بازار دیگر اما همچنان هیاهوی نرخ سود ها پابرحاست. بازار باز که به نوعی ابزاری کنترلی برای نرخ بهره به شمار می آید، در هفته اخیر 20 همت تزریق خود را بالاتر برد اما  نرخ سود ثابت ماند.

نرخ سود ثابت در بازار باز

در هفته دوم اردیبهشت ماه امسال، تزریق بانک مرکزی در بازار باز برابر با 120 هزار میلیارد تومان شده و زاز هفته قبل حدودا 20 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است. در این بازار بانک ها اوراق به بانک مرکزی عرضه می کنندو این نهاد هم با خرید اوراق به نوعی به تزریق در نهادهای مالی می پردازد. این در حالی است که البته نرخ سود بازار باز برابربا 23 درصد بوده و برای هفته های متوالی ثابت مانده است.

افزایش تزریق دربانک ها به معنای بیشتر شدن کسری بانکی و پرداخت این بدهی از مسیر بازار باز بوده استو رویدادی که در ادامه تقاضا در بازار شبانه را کمتر کرده و در نهایت منجر به کاهش نرخ بهره شد.

نرخ سود

رکوردزنی درنرخ بهره بین بانکی

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 13 اردیبهشت ماه برابربا 23.55 درصد بوده و از هفته قبل خود حدودا 0.07 واحد درصد کمتر شد. سقف فعالیت در این نرخ برابر با 24 درصد است که از سوی بانک مرکزی تعیین می شود. داده های آماری نشان می دهد در هفته های اخیر این نرخ تقریبا نزدیک به سقف خود قرار داشته و تغییرات آن در سطوح پایینی رخ داده است. این موضوع به آن معناست که در بازار بین بانکی همچنان تقاضای پول بالاست و ایجاد تعادل بانک مرکزی بین دو بازار نهایتا نرخ بهره را تقلیل های اندکی می دهد.