به گزارش اکو ایران، روند نرخ سود بین بانکی در کشور نزولی شد. در هفته اول مرداد ماه نرخ بهره بین بانکی در کشور پس از برخورد خود به بالاترین سطح یک سال و نیمه در پایان تیر ، در اولین هفته مرداد ماه دوباره کاهش پیدا کرده و 0.18 واحد درصد کمتر شد.

به طور کلی بانک مرکزی در هر هفته در دو بازار سعی در مدیریت نقدینگی بانک ها دارد  بازار باز و بازار بین بانکی یا همان بازار شبانه. 

نرخ بهره نرخ سود موزونی است که در بازار شبانه در هر هفته کشف شده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

افت نرخ سود بین بانکی در هفته اول مرداد ماه

بسط پول بانک مرکزی در بازارهای بین بانکی از منظر سیاست پولی امری مهم تلقی می شود. به طور کلی این نهاد به منظور بهبود نقدینگی بانک ها و تنظیم نرخ سود بین بانکی اقدام به تزریق پول در بازار باز و بازار بین بانکی می کند. در بازار باز ماهیت معاملات میان مدت بوده و بانک مرکزی نرخ سود را در این بده بستان به اختیار خود تعیین می کند.

در بازار شبانه اما این معاملات ماهیتی کوتاه مدت داشته و بانک مرکزی در سقف نرخ سود اقدام به تزریق پول می کند. نرخ بهره در این بازار در کریدور 14 تا 22 درصد قرار دارد و اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی با نرخ 22 درصد انجام می شود. تاریخ سررسید این بازار کوتاه مدت بوده و بانک ها می توانند نیاز های فوری خود را در این معاملات برطرف کنند.

در عملیات هفته اول مردادماه، که بسط پول در بازار باز برای پنجمین هفته متوالی در مرز 60 همت ثابت مانده بود نرخ سود به 21.5 درصد رسید و بالاترین سطح را در تاریخ بازار باز رقم زد.

این در حالی بود که در این هفته نرخ سود بین بانکی مسیر نزولی را پیموده و با 0.18 واحد درصد کاهش نسبت به هفته قبل به 21.13 درصد رسید. بررسی هفتگی نرخ سود در سال جاری نشان می دهد این بیشترین میزان کاهش نرخ بهره در سال جاری بوده است.

این اقدام می تواند در ادامه رفتار کنترلی اخیر بانک مرکزی در خصوص جلوگیری از رشد نرخ بهره باشد. این نهاد در ابتدای ماه دوم تابستان اعلام کرده بود به منظور نجات بورس سعی در کاهش نرخ بهره دارد و تصمیم انقباضی را گرفته است. این در حالی است که روند این شاخص در هفته های متوالی در سال جاری حکایت از مسیر رشدی فزاینده داشته است.

نرخ سود