به گزارش اکو ایران، وضعیت چک های مبادله ای در کشور نشان می دهد در سال جاری حجم مبادلات و تعداد آن ها رشدی قابل توجه را رقم زده است. بررسی ها نشان می دهد وضعیت افزایشی مبادلات در این مقطع سیری صعودی تری را از حیث مبلغ داشته است.

رشد 24.4 درصدی تعداد چک‌ها در فروردین ماه

در نخستین ماه امسال، به طور کلی 6 میلیون و 448 هزار و 100 فقره چک در کشور مبادله شده که از این میزان حدودا 93 درصدشان وصول شده است. بررسی ها نشان می دهد این رقم نسبت به سال گذشته حدودا 24.4 درصد رشد داشته و بالاتر آمده است.

طبق آماری که بانک مرکزی از این متغیر به صورت ماهانه منتشر می کند، تعداد کل چک های مبادله ای در ایران، در نخستین ماه سال گذشته حدودا 5 میلیون و 185 هزار فقره بوده است. در ادامه روند رشد نقطه به نقطه چک ها در ایران در دوازده ماه منتهی به فروردین امسال نشان می دهد این شاخص در کشور سویی صعودی داشته و همچنان نیز ادامه دارد. بنابر روند های آماری انتطار می رود شکل صعودی رشد مبادلات چک از حیث تعداد همچنان برای ماه بعد نیز تداوم داشته باشد.

چک

رشد 78 درصدی مبلغ چک ها در فروردین ماه 

بررسی های مقداری چک ها نیز نشان می دهد در یک سال گذشته حجم مبلغ مبادلات نیز وضعیتی افزایشی داشته اما با رشدی به مراتب بالاتر.

طبق داده های بانک مرکزی، حجم مبادلات چک در فروردین ماه برابر با 328 هزار و 307 میلیارد تومان بوده و رشدی 78.6 درصدی را در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال قبل ثبت کرده است. در سال گذشته حجم کل مبادلات چک در ایران معادل با 183 هزار و 804 میلیارد تومان ثبت شده بود.

بررسی ها نشان می دهد در این مدت حجم مبادلات در کشور، 54 واحد درصد از حیث مبلغ بیشتر رشد داشته تا از جهت تعداد.

در بررسی های آماری این شاخص ها می توان چند فرضیه را مطرح کرد. نخست آن که افزایش بالای 20 درصد در تعداد و مبلغ چک ها نشان دهنده رشد همه جانبه این شیوه از مبادلات بوده است. اتفاقی که می تواند علامتی از افزایش اطمینان مبادله گران از معاملات چک یا رشد نسبی قدرت معامله در این دسته از افراد باشد.

اما فاصله بالای رشد نقطه به نقطه در ارزش و تعداد مبادلات چک نشان می دهد ارزش معاملات مسیر به مراتب فزاینده تری را پیموده است. این اتفاق می تواند یکی از مهم ترین پیامدهای تورم باشد. افزایش تورم در سال های اخیر منجر به رشد قابل توجه قیمت خدمات و کالاها در کشور شده و در ادامه سطح مبادلات را رشدی 78 درصدی داده است. افزایشی که 54 واحددرصد بیشتر از رشد تعداد آن بوده است.