به گزارش اکوایران، در هفته منتهی به 8 خرداد ماه، هشتمین مرحله حراج بازار باز برگزار شده و طی آن 9 بانک از بانک مرکزی استقراض پول کرده اند. به طور کلی بانک مرکزی در هر هفته می تواند از مسیر دو بازار نیاز های مالی بانک ها را تنظیم کرده و در نهایت نرخ سودبین بانکی ار از مسیر این بازار ها مدیریت کند.

در همین رابطه داده های آماری بانک مرکزی در هفته اخیر نشان میدهد حجم تزریق پول در بازار باز در هفته اخیر برای سومین بار متوالی در مرز 90 همت ثابت مانده است.

سطح ثابت تزریق پول در بازار باز

در هفته منتهی به 8 خرداد ماه تزریق نقدینگی در بازار باز برابر با 90 هزار میلیارد تومان بوده و تغییری را نسبت به هفته قبل خود رقم نزده است. در این بازار بانک مرکزی با دریافت وثیقه اوراق از بانک ها می تواند در نهادهای مالی نیازمند تزریق پول انجام دهد. این تزریق پول سررسیدی یک هفته ای دارد و در موعد سررسید دوباره آن را از نهادهای مالی جمع آوری می کند. درهمین رابطه داده های آماری بانک مرکزی نشان می دهد براساس عملیات هفته قبل حدودا 90 هزار و 440 میلیارد تومان نقدینگی از بانک ها قبض شده است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت خالص عملکرد بانک مرکزی در این بازار منفی بوده است.

این در  حالی است که البته نرخ سود این معمالات در تمام هفته های برگزاری این بازاردر سال جاری ثابت بوده و در مرز 23 درصد قرار داشته است. نرخی که به نوعی می تواند جهت و اندازه نرخ بهره بین بانکی را نیز مدیریت کند.

بازار باز

افت تزریق پول در بازار شبانه

معاملات بانک مرکزی در بازار شبانه کوتاه مدت است. در این بازار بانک ها می تواند نیازهای کوتاه مدت خود را از بانک مرکزی وسایر بانک های دارای مازاد برطرف کنند. تاریخ سررسیداین بده بستان کوتاه مدت بوده و نرخ سود آن در دامنه 17 تا 24 درصد قرار دارد.

اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در هفته اخیر که همان تزریق پول این نهاد در بازار شبانه محسوب می شود در این مقطع برابر با 49 هزار و 790 میلیارد تومان بوده است. بررسی ها نشان می‌دهد این رقم در مقایسه با هفته قبل خود حدودا 11 هزار و 740 میلیارد تومان کمتر شده است. 

بررسی بده بستان بانک ها و بانک مرکزی در دو هفته اخیر نشان می دهد در این دو هفته، حجم تزریق پول از سوی بانک مرکزی در این بازار ها کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

بازار باز