به گزارش اکوایران، روند بسط پول در عملیات بازار باز مسیری نزولی داشته و نسبت به هفته قبل افت 15 همتی ثبت کرده است. در این بازار بانک مرکزی در بانک های دارای کسری، نقدینگی تزریق کرده و این نهادها نیز متناسب با نرخ سود و تاریخ سررسید معلوم پول را به بانک مرکزی عودت می دهند. افزایش نرخ سود دراین بازار را بسیاری در راستای افت تزریق پول می دانند. 

بازار باز - بین بانکی

تزریق 90همتی پول در بازار باز

در بازار باز منتهی به 8 اسفند امسال مجموعا 90 هزار میلیارد تومان اوراق از بانک ها از سوی بانک مرکزی خریداری شده است. این خرید به منزله تزریق پول در بازار باز است. تزریقی که نسبت به هفته قبل در حدود 15 همت کمتر شده است. بررسی آمار و اراقام ثبت شده در این معاملات نشان می دهد عمده کاهش تزریق پول در این بازار از سوی رشد نرخ سود در این بازار بود است.

نرخ سود 23 درصدی در بازار باز

هر خرید و فروش اوراق میان بانک ها و بانک مرکزی در این بازار همراه با نرخ سودی است که از سوی بانک مرکزی به صورت هفتگی تعیین می شود. این نرخ در هفته منتهی به 8 اسفند برای دومین مقطع متوالی برابر با 23 درصد بوده و تغییری نداشته است. نرخی که در بالاترین سطح خود در بازه عملیات بازار باز بوده است. بالاتر رفتن این نرخ را می توان یکی از مهم ترین اتفاقات در راستای کنترل تزریق پول در بازار باز دانست. در بازار شبانه این هفته اما معاملات بانک مرکزی روندی افزایشی داشته است.

بازار باز - بین بانکی

رشد تزریق پول در بازار شبانه

در هفته منتهی به 8 اسفند تزریق پول در بازار شبانه برابر با 22 هزار و 850 میلیارد تومان بوده و رشد چشمگیری نسبت به هفته قبل خود داشته است. در این بازار تاریخ سررسید دادو ستد بانک ها با یکدیگر در فواصل زمانی کوتاه مدت تری قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد در حالی که بانک مرکزی در بازار باز اقدام به کاهش تزریق پول کرده در این معاملات اما سطح تزریپ پول رد بازار را رشد قابل توجهی داده و در مرتبه بالایی به ثبت رسانده است.