به گزارش اکوایران رشد نقطه به نقطه پایه پولی در پایان سال گذشته 42.4 درصد برآورد شده، این در حالیست که رشد این متغیر تورم ساز در پایان سال 1400 به 32 درصد هم نمی‌رسید. بر این اساس حجم پایه پولی از 603 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1400 به 860 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1401 رسیده است.
همانگونه که شاهد آن هستیم نرخ رشد این متغیر پولی در سال گذشته نسبت به سال 1400 افزایش چشمگیری را تجربه کرده، برای مثال میانگین رشد ماهانه این هسته تورم ساز در سال 1400 حدود 2.3 درصد بوده در حالی که این رقم برای سال 1401 به حدود 3 درصد رسیده است. اما برخی بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد اوضاع این متغیر پولی در پایان سال گذشته آنچنان هم بده نبوده است. حال با وجود تمام این موارد کارنامه هسته تورم ساز در پایان 1401 سفید بوده یا سیاه؟

معاون بانک مرکزی: رشد اسفند طبیعی و بر اساس روال گذشته بوده

رشد ماهانه پایه پولی در اسفند سال گذشته بالغ بر 6 درصد برآورد شده که بالاترین نرخ رشد ماهانه این متغیر پولی در سال گذشته محسوب می شود. معاون اقتصادی بانک مرکزی علت این رخداد را چنین بیان کرده است که؛ در خصوص تحولات پایه پولی باید توجه نمود که رشد پایه پولی در پایان اسفند ماه سال 1401 در ادامه تحولات ماه‌های قبل از آن بوده است. ضمن اینکه معمولاً در پایان هر سال رشد ماهانه پایه پولی نسبت به ماه های قبل افزایش پیدا می‌کند و رشد یک ماهه پایه پولی در اسفند ماه معمولا بالاترین نرخ را در میان کل ­ماه­های سال دارد که در اسفندماه سال گذشته نیز همین موضوع اتفاق افتاده است. لذا رشد محقق شده پایه پولی در ماه پایانی سال گذشته اتفاق متفاوتی نسبت به ماه های قبل از آن نبوده و افزایش آن بر اساس روند ماه‌های گذشته کاملاً  قابل پیش بینی بوده است.

محمد شیریجیان در ادامه افزوده است که؛ نکته دیگر آنکه بخشی از افزایش رشد پایه پولی در ماه‌های  پایانی سال گذشته، همانطور که قبلاً هم بانک مرکزی مکرراً توضیح داده است، به دلیل اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه و جریمه بانک‌های خاطی با استفاده از افزایش نسبت سپرده قانونی بوده و نیز اتخاذ سیاست تنظیمی افزایش سپرده قانونی در راستای تحقق هدف گذاری رشد 30 درصدی نقدینگی در سال 1401 بوده است که این امر باعث شده درخصوص بانک­هایی که از حساب ذخایر مازاد کافی نزد بانک مرکزی برخوردار نبوده اند منجر به افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی از یک طرف و افزایش سپرده قانونی بانکها نزد بانک مرکزی از طرف دیگر شود.

رشد هسته تورم ساز در اسفند 1401؛ بالاترین پس از 98

بررسی ها نشان می دهد از سال 93 تا 1401 بالاترین رشد ماهانه به ثبت رسیده پایه پولی در اسفند، به سال 98 تعلق دارد، در اسفند 98 رشد ماهانه نقدینگی بالغ بر 7 درصد بوده است. پس از این نرخ رشد 7 درصدی بالاترین نرخ رشدی که این متغیر پولی در اسفند 9 سال گذشته به ثبت رسانده، به اسفند سال گذشته تعلق دارد.

می توان گفت که معمولا در سال های گذشته نیز رشد ماهانه اسفند در مقایسه با سایر ماه ها بالاتر بوده است. به بیان دیگر این گفته شیریجیان مبنی بر اینکه به طور ادواری نیز در سال های گذشته رشد ماهانه پایه پولی در اسفند از سایر ماه ها بیشتر بوده، صحیح است اما رشد ماهانه پایه پولی در اسفند 1401 در مقایسه با نرخ رشد اسفند سال های گذشته هم بالاتر است. به طور کلی رشد به ثبت رسیده پایه پولی در اسفند 1401 در بازه زمانی از ابتدای سال 91 تا پایان سال گذشته، سومین نرخ رشد ماهانه بالای این متغیر تورم ساز به حساب می آید.

البته در سال گذشته میانگین رشد ماهانه نقدینگی بالا بوده و رشد اسفند نیز در ادامه همین روند رخ داده است. چنانچه نسبت رشد ماهانه اسفند را به میانگین رشد ماهانه کل سال محاسبه کنیم، در مقایسه با سال های گذشته عملکرد در پایان سال 1401 در مورد متغیر پایه پولی آنچنان هم بد نبوده است.به بیان دیگر رشد پایه پولی در اسفند ماه سال گذشته نسبت به روندی که این متغیر در سال گذشته تجربه کرده، آن اندازه هم بد نبوده است.

به طور کلی می‌توان گفت با وجود اینکه رشد تجربه شده در اسفند در زمره بالاترین نرخ های رشد پایه پولی در یک دهه گذشته قرار دارد، اما با توجه به روندی که این هسته تورم‌ساز در 1401 تجربه کرده، رشد بالای اسفند آنچنان هم دور از ذهن نبوده است. به بیان دیگر کارنامه پایه پولی در پایان سال گذشته نه آنچنان سیاه بوده و نه سفید.

photo_2023-07-21_12-27-44