به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی آمار مربوط به تسهیلات غیر جاری در شهریور سال جاری را به تفکیک بانک‌ها منتشر کرد. در این گزارش نام افراد، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از بانک‌ها و موسسات مالی تسهیلات دریافت کرده‌اند اما بیش از دو ماه از سررسید پرداخت آن‌ها گذشته و همچنان با بانک تسویه نکرده‌اند، به همراه مبلغ تسهیلات در اختیار آن‌ها موجود است. بانک سپه یکی از بانک‌های مهم کشور است که مطابق آمار در میان بانک‌ها بیشترین مقدار تسهیلات را واگذار کرده است. مجموع تسهیلات غیر جاری این بانک در پایان شهریور ماه بالغ بر 94 هزار و 710 میلیارد تومان بوده است. 

 مقایسه مجموع تسهیلات غیر جاری بانک سپه نسبت به خرداد نشان می‌دهد تسهیلات غیر جاری این بانک رشد اندکی در این سه ماه داشته است.

020910

رشد 0.5 درصدی تسهیلات غیر جاری بانک سپه در تابستان

 تسهیلات غیر جاری در واقع همان مطالبات بانک‌ها از اشخاص حقیقی یا حقوقی است. وام دادن یکی از وظایف اصلی بانک‌ها است. حال اگر این وام با شرایط خاصی به بنگاه‌های اقتصادی یا افرادی که فعالیت اقتصادی می‌کنند اعطا شود، به آن تسهیلات گفته می‌شود. بانک مرکزی بانک‌ها را موظف کرده تا تسهیلات کلان خود را گزارش کنند. آمار تسهیلات غیرجاری اهمیت زیادی دارد، به این دلیل که اگر از حدی بیشتر شود، ریسک اعتباری و نقدینگی بانک افزایش می‌یابد؛ زیرا در واقع به این معنی است که بانک دارایی خود را در اختیار دیگران گذاشته است، بدون اینکه از بازگشت اصل و سود آن مطمئن باشد. 

 مطابق آمار بانک مرکزی مجموع تسهیلات غیر جاری بانک سپه در خرداد سال جاری برابر با 94 هزار و 230 میلیارد تومان بوده است. این مقدار تا آخر تابستان 0.5 درصد رشد کرده است. بنابراین ریسک این بانک اندکی افزایش یافته است.

بررسی نام ذی‌نفعان واحد در این بانک‌ها نشان می‌ دهد بانک سپه بیشترین مبلغ تسهیلات غیر جاری را به بنیاد تعاون ناجا اعطا کرده است. 

بدهکار بزرگ بانک سپه تا شهریور 1402

 آمار ذی‌نفعان بانک سپه نشان می‌دهد 80 درصد از کل تسهیلات غیر جاری بانک سپه متعلق به بنیاد تعاون ناجا است. این بنیاد که متعلق به فرماندهی انتظامی کشور است، فعالیت‌های اقتصادی انجام و منافع حاصل از آن را در اختیار سازمان خود قرار می‌دهد. طبق داده های بانک مرکزی بدهی این بنیاد به این بانک در پایان شهریور ماه بالغ بر 75 هزار و 280 میلیارد تومان بوده است.

 پس از بنیاد تعاون ناجا شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با در اختیار داشتن 7 درصد از کل تسهیلات غیر جاری دومین بدهکار بانک سپه در پایان تابستان بوده است. بدهی این شرکت دولتی که زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است به بانک سپه بالغ بر 6 هزار و 980 میلیارد تومان است. 

 همچنین شرکت پشتیبانی امور دام کشور با 4 هزار و 900 میلیارد تومان و ساینا گستر پردیسان با 2 هزار و 260 میلیارد تومان بدهکاران دیگر بانک سپه هستند. مجموع مبالغ بدهی سایر بدهکاران حقیقی یا حقوقی این بانک نیز برابر با 5 هزار و 280 میلیارد تومان است.

 رقم هنگفت تسهیلات غیر جاری بانک سپه می‌تواند به دلیل ادغام چند بانک دیگر در این بانک باشد. بانک سپه از قدیمی ترین بانک‌های ایران است که از ابتدای تاسیس وابسته به سازمان‌های نظامی کشور بوده است. در سال 1397 مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی سران قوا و به منظور اصلاح نظام بانکی، فرایند ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه آغاز شد. بنابراین همه حساب‌ها، سپرده‌ها و تسهیلات این بانک‌ها نیز به بانک سپه منتقل شدند. روشن است که یک پیامد این امر افزایش قابل توجه مقدار تسهیلات غیر جاری این بانک و افزایش ریسک اعتباری و نقدینگی آن است.