به گزارش اکوایران، بیش از 100 هزار بدهکار بانکی از ابتدای امسال فرصت باز پرداخت بدهی به بانک را به دست آوردند.

آخرین جزئیات مربوط به تسهیلات پرداختی بانک‌ها به تفکیک امهالی و غیرامهالی از سوی بانک مرکزی منتشر شد. تسهیلات امهالی به معنای این است که به بدهکاران برای بازپرداخت تسهیلات بدون لحاظ کردن جریمه تاخیر، فرصت دوباره داده می‌شود.

طبق قانون این فرصت تنها یک‌بار و به مدت 5 سال امکان‌پذیر بوده و بانک‌ها می‌توانند به دو حالت این فرصت را به بدهکار بدهند، یکی ادامه قرارداد فعلی با کمک تقسیط یا تمدید قرارداد و حالت دوم به صورت انعقاد قرارداد جدید، در قالب تجدید یا تبدیل قرارداد.

بر اساس این گزارش که داده‌های مربوط به تسهیلات امهالی و غیرامهالی به تفکیک 29 بانک‌ طبقه‌بندی شده، در هشت ماهه نخست امسال به بیش از 107 هزار بدهکار بانکی برای بازپرداخت 50 همت بدهی فرصت دوباره داده شده است.

رشد 20 درصدی تسهیلات امهالی

بررسی آمارها حکایت از این دارد که در آبان ماه امسال، معادل 1.5 درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها را تسهیلات امهالی تشکیل داده که معادل 7.4 همت بوده است.

در هشتمین ماه امسال بانک‌های ملی، سپه، پست بانک، مسکن، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، سامان، سرمایه، سینا، آینده، دی، شهر، گردشگری، ایران زمین و خاورمیانه تعداد 13 هزار و 178 فقره تسهیلات به ارزش 9.4 همت را امهال کردند.

تعداد تسهیلات امهالی بانک‌های یاد شده در آبان ماه نسبت به ماه قبل تغییر قابل توجهی نداشته اما ارزش این تسهیلات حدود 20 درصد رشد داشته است.

photo_2023-12-10_14-46-15

خودداری 7 بانک از بخشش بدهکاران

طی هشت ماهه نخست امسال بیش از سه هزار و 334 همت تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده که حدود 1.5 درصد آن مربوط به تسهیلات امهالی بوده که بانک ملت با امهال بیشترین تسهیلات در جایگاه نخست قرار دارد.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، به لحاظ ارزش تسهیلات امهالی، بانک‌های ملت، تجارت و صادرات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بانک ملت طی دوره مورد اشاره حدود 733 هزار فقره وام پرداخت کرده که حدود 20 هزار فقره آن که معادل 10.8 همت بوده را در فهرست تسهیلات امهالی به ثبت رسانده است.

بانک‌های تجارت و صادرات نیز هرکدام به ترتیب با پرداخت 10.2 و 6.2 همت در رتبه‌‌ها دوم و سوم بیشترین تسهیلات امهالی قرار گرفته دارند.

کمترین تسهیلات امهالی نیز مربوط به بانک سرمایه بوده، به طوری که این بانک طی هشت ماهه نخست امسال، تنها 16 فقره وام به ارزش 188 میلیون تومان را امهال کرده است.

همچنین بانک‌های کارآفرین، قرض‌الحسنه مهر، اقتصاد نوین، پاسارگاد، قرض‌الحسنه رسالت، بانک مشترک ایران و ونزوئلا و موسسه اعتباری ملل طی دوره مورد اشاره، هیچ تسهیلات امهالی را به ثبت نرسانده‌اند.