به گزارش اکوایران، نتایج بیست و پنجمین سری انتشار اوراق مشارکت دولتی حاکی از کاهش میزان فروش اوراق نسبت به هفته‌های گذشته هستند.

به همین ترتیب مشاهده می‌شود درحالیکه در هفته‌های اخیر فروش اوراق حتی به بیش از 8 همت طی یک هفته رسیده بود، ظاهرا در هفته گذشته نرخ سود مرکب اوراق منتشر شده برای خریداران از جذابیت کافی برخوردار نبوده است.

فروش کمتر از یک همت اوراق دولتی در هفته منتهی به 27 دی

هر ساله دولت‌ها با اهداف مختلفی مانند تامین مالی طرح‌ها، پوشش کسری بودجه یا پر کردن اختلاف زمانی بین وصول درآمدها و تقدم هزینه‌های پرداختی خود، دست به انتشار انواع مختلفی از اوراق می‌زنند. 

مشاهده می‌شود در هفته منتهی به 27 دی 1402 حدود 801 میلیارد تومان اوراق مشارکت نقدی دولتی به فروش رسیده که در مقایسه با هفته‌های اخیر کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با احتساب میزان فروش در هفته گذشته، مجموع فروش اوراق مشارکت نقدی توسط دولت بالغ بر 109 همت می‌رسد. 

1402102706

کاهش نرخ بهره مرکب اوراق مشارکت نقدی دولت

به طور کلی اهداف سرمایه‌گذاران در اوراق مشارکت دولتی نیز می‌تواند متفاوت باشد، برای مثال ممکن است هدف اصلی یک خریدار کسب سود و هدف اصلی خریدار دیگر، استفاده از امتیازات دارندگی اوراق باشد. برای مثال شرکت در عملیات بازار باز یکی از امتیازاتی است که با خریداری اوراق می‌توان کسب کرد. 

بر اساس آمارها، نرخ سود مرکب وزنی اوراق فروخته شده در هفته اخیر حدود 25.53 درصد برآورد می‌شود درحالیکه که در برخی از هفته‌های گذشته نرخ بهره وزنی مرکب حتی به بیش از 26 درصد نیز رسیده بود. 

خرید انواع مختلف اوراق به تفکیک خریداران بر اساس تعاریف وزارت اقتصاد

گزارش‌ها حاکی از آن است که در هفته گذشته مجموعا دو نوع اوراق با نام‌های اراد 148 و اراد 149 به ترتیب با نرخ بهره موثر 25.3و 26.3 درصد انتشار یافته و 621 میلیارد تومان آراد 148 و حدود 180 میلیارد تومان آراد 149 به فروش رسیده است. 

علاوه بر این موضوع بر اساس تقسیم‌بندی وزارت اقتصاد و دارایی از خریداران اوراق مالی اسلامی دولتی می‌توان نتیجه گرفت که خریدار 468 میلیارد تومان از اوراق فروش رفته در هفته گذشته، نهادهای مالی بازار سرمایه بوده‌اند. در مقابل حدود 153 میلیارد تومان توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی خریداری شده و سهم بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی نیز از اوراق به فروش رسیده حدود 180 میلیارد تومان بوده است.