به گزارش اکوایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد خالص عایدی دولت در بازار اوراق مشارکت از ابتدای سال تا هفته دوم بهمن منفی بوده است. به عبارت دیگر به دلیل اینکه هزینه‌های دولت نسبت به درآمدهایش بیشتر بوده، در نتیجه دولت ملزم بوده تا بخشی از بدهی‌های خود در این بازار را از جیب پرداخت کند. 

خالص عایدی دولت در بازار اوراق مشارکت، حدودا منفی 84 همت

فروش اوراق بهادار یکی از روش‌های تامین مالی دولت‌ها برای پوشش هزینه‌ها یا مدیریت آن‌هاست. به طور کلی اوراق بهادار قراردادهایی مالی هستند که انتشار دهنده با فروش آن‌ها می‌تواند منابع مالی سرمایه‌گذاران را استقراض کند و در قبال مشارکت آن‌ها، به سرمایه‌گذاران سود پرداخت کند. 

به‌طور جزئی‌تر، می‌توان مشاهده کرد مجموع درآمد دولت از فروش اوراق مشارکت از ابتدای سال جاری تا 11 بهمن حدود 110 هزار و 857 میلیارد تومان بوده است. این درحالیست که پرداختی دولت به سرمایه‌گذاران حدود 194 هزار و 576 میلیارد تومان برآورد می‌شود که تقریبا 153.5 همت بابت تسویه اصل مبلغ اوراق و مابقی آن بابت پرداخت سود اوراق مشارکت بوده است. به همین ترتیب خالص درآمد دولت از فعالیت در بازار اوراق مشارکت حدودا منفی 83.7 همت به دست می‌آید.

1402111401

فشار مالی اوراق منقضی شده در مقابل استقبال کمتر خریداران

بررسی‌ها نشان می‌دهد خالص عایدی دولت در این بازار از ابتدای سال تقریبا همیشه منفی بوده است. یکی از علیت‌های این موضوع احتمالا به فروش بسیار بیشتر از میزان مصوب اوراق در سال‌های گذشته بازمی‌گردد. با توجه به اینکه اوراق عموما با سررسیدی بیش از یکسال منتشر می‌شوند، بنابراین بار مالی آ‌ن‌ها به سال‌های بعد منتقل می‌شود. 

در مقابل در سال جاری نیز بنظر می‌رسد به دلایل مختلف، اوراق منتشر شده با استقبال کمتری مواجه شده‌اند. به عبارت دیگر هرچند میزان انتشار اوراق قابل توجه بوده اما تقریبا در هر یک از حراج‌ها درصد پایینی از اوراق به فروش رسیده است. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند به دلیل محدودیت نقدینگی در بانک‌ها و حتی در بازار سرمایه، فرصت کمتری برای سرمایه‌گذاری در اوراق وجود دارد. از سویی دیگر نیز گفته می‌شود بانک‌ها بیشتر نیاز خود به اوراق دولتی را در سال گذشته ارضا کرده‌اند و از این جهت اشباع شده‌اند بنابراین در سال جاری انگیزه زیادی برای خرید اوراق از خود بروز نداده‌اند.