به گزارش اکوایران، نتایج سی‌امین سری حراج اوراق بهادار دولتی در گزارش‌های بانک مرکزی اعلام شده است. اوراق مشارکت نقدی که در حراج‌های دولتی منتشر می‌شوند از جمله قراردادهای مالی هستند که در آن سرمایه‌گذاران با خرید اوراق، در انتهای سررسید مبلغ اصل و سود اوراق را دریافت می‌کنند.

فروش اوراق به ارزش 250 میلیارد تومان

داده‌ها نشان می‌دهد مجموع ارزش اوراق عرضه شده در هفته منتهی به 1 اسفند 1402 حدود 7 هزار و 800 میلیارد تومان بوده که تنها حدود 255 میلیارد تومان از آن‌ها فروش رفته است. 

 به طور کلی دو نوع اوراق با نام‌ها اراد148 و اراد150 در هفته گذشته به حراج گذارده شده که نرخ سود اسمی هرکدام 20.5 درصد بوده اما با توجه به تفاوت در تاریخ سررسید آن‌ها، نرخ بهره موثری معادل 26 و 26.3 درصد برای خریداران رقم زده است. 

به‌طور کلی اصلی‌ترین خریداران اوراق مشارکت دولتی، فعالان بازار سرمایه و موسسات اعتباری هستند اما مشاهده می‌شود همانند بسیاری از هفته‌های سال جاری، خریداران اوراق در هفته گذشته نیز تنها از میان فعالان بازار سرمایه هستند. 

نظر کارشناسان درباره غیبت مجدد بانک‌ها در حراج اوراق

کارشناسان عنوان می‌کنند به دلایلی همچون تورم و بیشتر شدن سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی، از آن‌جایی که عمده این سرمایه در گردش با استفاده از شبکه بانکی تامین می‌شود، بنابراین در سال جاری سیستم بانکی در تنگنای نقدینگی قرار داشته که بنظر می‌رسد به همین دلیل توان مشارکت گسترده در حراج اوراق دولتی را نداشته است. 

همچنین به زعم عده‌ای دیگر از کارشناسان، اوراق مشارکت منتشر شده در سال جاری انگیزه کافی برای جذب سرمایه‌گذاران را ایجاد نکرده‌اند و به همین دلیل خرید آن‌ها توسط بانک‌ها کمتر از انتظار بوده است. 

این درحالیست که به طور کلی با نزدیک شدن به پایان سال پول اصطلاحا داغ‌تر شده و زمان حسابرسی شرکت‌ها فرا می‌رسد به همین ترتیب تنگنای نقدینگی در بازارها شدیدتر می‌شود. آمارهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که بجز هفته منتهی به 24 بهمن، عموما در هفته‌های اخیر میزان فروش اوراق در مقایسه با فصول قبلی سال کاهش یافته است. 1402120303